پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » کارشناسان سازمان ملل متحد: مهسا امینی قربانی خفقان مستمر در ایران است

کارشناسان سازمان ملل متحد: مهسا امینی قربانی خفقان مستمر در ایران است

کارشناسان مستقل حقوق بشر سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای، «قتل» مهسا امینی در بازداشت «پلیس امنیت اخلاقی» را محکوم کردند.

این کارشناسان در بیانیه‌ خود که روز پنج‌شنبه ۳۱ شهریور منتشر شد، ضمن ابراز تاسف عمیق از «مرگ» مهسا امینیِ ۲۲ ساله به دلیل پوشیدن آن‌چه مقامات جمهوری اسلامی ایران «ناشایست» می‌دانند، از این جوان سقزی به عنوان «یکی دیگر از قربانیان خفقان و سرکوب مستمر و تبعیض سیستماتیک علیه زنان» در ایران نام بردند.

به گفته این کارشناسان، سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران با «تحمیل کدهای تبعیض‌آمیز برای پوشش، زنان را از اختیار بر بدن و آزادی عقیده و بیان محروم می‌کند.»

در ادامه این بیانیه، کارشناسان سازمان ملل خشونت نیروهای امنیتی ایران علیه معترضان و مدافعان حقوق بشر را که در تجمع‌های مسالمت‌آمیز در شهرهای سراسر ایران خواستار پاسخگویی در مورد «مرگ» مهسا امینی شدند، محکوم کردند.

این کارشناسان همچنین از مقامات جمهوری اسلامی ایران خواستند که از «خشونت بیشتر اجتناب کنند و استفاده از نیروی مرگبار با هدف سرکوب تجمع‌های مسالمت‌آمیز را متوقف کنند» و «نتایج تحقیقات مستقل، بی‌طرف و سریع در مورد مرگ مهسا امینی را منتشر و از عاملان مرگ او بازخواست کنند.»

کارشناسان سازمان ملل در بیانیه خود به موضوع شلیک مستقیم نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران با گلوله ساچمه‌ای و فلزی به معترضان و کشته‌شدن شماری از معترضان، زخمی‌شدن ده‌ها و بازداشت صدها نفر اشاره کرده‌اند.

در این گزارش، قطعی طولانی‌مدت اینترنت در شهرهای مختلف ایران که سومین قطعی گسترده اینترنت در ۱۲ ماه گذشته است «غیر قابل توجیه» خوانده و هدف از آن «خفه کردن آزادی بیان و محدود کردن اعتراض‌ها» عنوان شده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...