پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » گسترش قیام مردم ایران در اعتراض به قتل حکومتی مهسا امینی در چهارمین شب

گسترش قیام مردم ایران در اعتراض به قتل حکومتی مهسا امینی در چهارمین شب

تظاهرات ضد‌حکومتی مردم ایران در اعتراض به سرکوب و خشونت علیه زنان در پی قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی توسط گشت ارشاد، برای چهارمین شب متوالی ادامه یافت.

شهروندان معترض در شهرهای مختلف ایران، از جمله قم، مشهد، همدان، ساری، بندرعباس، جزیره کیش، زنجان، قزوین، تهران، اراک، ایلام، شیراز و اغلب شهرهای کُردستان به خیابان‌ها آمده و شعارهایی علیه سران و حکومت استبدادی در ایران سر دادند.

در واکنش به این تظاهرات ضد‌حکومتی که دامنه آن هر روز گسترده‌تر می‌شود نیروهای سرکوب‌گر رژیم برای متفرق کردن مردم و جلوگیری از شکل‌گیری تجمع‌ها به استفاده از گلوله‌های جنگی و ساچمه‌ای، گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش متوسل شدند.

استاندار کُردستان سه‌شنبه 29 شهریور، کشته شدن سه نفر از معترضان در این استان را تایید کرد.

در همین رابطه سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو» در گزارشی تعداد کشته‌ها در کُردستان را دست‌کم 4 نفر و تعداد زخمی‌ها را 221 نفر اعلام کرده است. هه‌نگاو گفته است که از «مجموع مجروحان 43 نفر زن و 24 نفر کودک و نوجوان زیر 18 سال بوده‌اند.» این سازمان حقوق بشری تعداد بازداشتی‌ها را بیش از 250 نفر اعلام کرده است.

همزمان، اخباری از کشته‌شدن «هاجر عباسی» زن مسنی که دوشنبه 28 شهریور، هه‌نگاو گفته بود به‌دلیل شرکت در اعتراضات مهاباد در شمال‌غرب ایران، از ناحیه سر هدف گلوله قرار گرفته، منتشر شده است.

بنا بر اخبار منتشر شده از دهگلان در استان کردستان نیز، یک شهروند که پدر سه کودک بوده، به نام «رضا لطفی» در اثر اصابت گلوله ماموران رژیم ایران، کشته شده است.

در تازه‌ترین گزارش‌ها «هه‌نگاو» شامگاه سه‌شنبه 29 شهریور، با نشر صحنه‌هایی از یک فایل تصویری کوتاه از کشته شدن یک شهروند معترض به‌نام «فرجاد درویشی» 23 ساله از ساکنان شهرک ولیعصر ارومیه در پی تیراندازی نیروهای امنیتی ایران به سوی معترضان در این شهر، خبر داد.

ویدیوهایی که از اعتراضات تهران منتشر شده نیز، نشان می‌دهد که شدت درگیری‌ها در این شهر رو به افزایش است. مردم خشمگین معترض با واژگون کردن خودروی گشت ارشاد و پرتاب سنگ در برابر اقدامات سرکوب‌گرانه و خشونت ماموران امنیتی و گارد ویژه، از خود دفاع می‌کنند.

اعتراض در بازار تهران

صبح سه‌شنبه نیز شماری از کسبه و بازاریان تهران با تعطیل کردن مغازه‌های خود، شعارهایی در محکومیت قتل مهسا امینی سر دادند.

آتش‌زدن روسری‌ها

در اغلب تجمعات در شب چهارم، زنان روسری‌های خود را از سر برداشته و آتش زده‌اند. در برخی از ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، کاربران به سن و سال پایین معترضان و این‌که بسیاری از آن‌ها هنوز نوجوان هستند، اشاره کرده‌اند.

از ساری، مرکز استان مازندران ویدیوهایی منتشر شده که در آن شهروندان معترض ضمن شعار در مخالفت با کلیت نظام و سران آن بنرهای حاوی تصاویر خمینی، بنیانگذار و خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را به پایین کشیده و تخریب کرده‌اند.

در سقز زادگاه مهسا امینی و خانواده‌اش نیز، معترضان خشمگین پرچم جمهوری اسلامی را به زیر کشیده و آتش زده‌اند.

در ایلام نیز تجمع‌های اعتراضی برگزار شده و شعارهایی چون «مرگ بر خامنه‌ای» و «آخوند باید گم بشه»، سر داده شده است.
در شهر مذهبی قم که خاستگاه روحانیت شیعه و مقر حوزه علمیه نزدیک به حکومت ایران است، معترضان شعارهایی علیه پلیس و دستگاه‌های امنیتی سر داده‌اند.

کمپین اعتراضی بریدن موی سر

در یکی از ویدیوهای مربوط به اعتراض مردم در کرمان، زن جوانی در میان جمعیت معترض به بالای یک سکو رفته و با قیچی موهای خود را به نشانه حزن و اندوه شدید برید.

کمپین «چیدن موها» در روزهای گذشته از سوی شماری از زنان آغاز شده و بسیاری از شهروندان داخل و خارج از ایران با انتشار ویدیوهایی از کوتاه‌کردن و تراشیدن موهای خود در شبکه‌های اجتماعی و حضور در فضاهای عمومی چون مقابل ساختمان‌ها دولتی در خارج از ایران، خشم و اندوه خود را نسبت به خشونت علیه زنان و قتل مهسا امینی ابراز کرده‌اند.

واکنش‌های بین‌المللی به سرکوب

همزمان، انتقادات از رژیم ایران بابت قتل مهسا امینی و سرکوب معترضان به کشتن او در فضای بین‌المللی نیز ادامه یافته است. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا امروز در توئیتی از ایران خواست که آزار و اذیت سیستماتیک زنان را پایان دهد.

یک مقام ارشد سازمان ملل سه‌شنبه به «آسوشیتدپرس» گفت که خواهان تحقیقات مستقل درباره قتل مهسا امینی است و از برخورد خشونت‌آمیز حکومت با معترضان به قتل او، نگران است.
کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز در بیانیه‌ای نوشته است: «مرگ دلخراش مهسا امینی و اتهامات مربوط به شکنجه و بدرفتاری با او باید به سرعت، بی‌طرفانه و به‌طور موثر توسط یک مرجع دارای صلاحیت و مستقل بررسی شود تا از این موضوع اطمینان حاصل شود که خانواده او به عدالت و حقیقت دسترسی دارند.»

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...