پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » درخواست غرامت سه زندانی سابق آمریکایی از رژیم جمهوری اسلامی

درخواست غرامت سه زندانی سابق آمریکایی از رژیم جمهوری اسلامی

بنابر گزارش روزنامه گاردین، سه شهروند آمریکایی که بیش از یک دهه پیش در زندان جمهوری اسلامی بودند، به تازگی شکوائیه‌ای را علیه این حکومت به دادگاه فدرال آمریکا ارائه داده و خواهان دریافت غرامت مالی برای بازداشت و شکنجه هستند.

سارا شورد، شین بائر و جاشوا فتال در تابستان سال ۱۳۸۸ هنگام حضور در مناطق کوهستانی شمال عراق از سوی نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی به اتهام ورود غیرقانونی به خاک ایران بازداشت شدند.

به نوشته روزنامه گاردین، سارا شورد بهار امسال شکایتی را همراه با مادر خود به دادگاه آمریکا ارائه کرد که در آن مادر خانم شورد نوشته است که دخترش گروگان سیاسی میان تنش جمهوری اسلامی و آمریکا بود و بابت رنجی که تحمل کرده، باید غرامت مالی بگیرد.

شین بائر و جاش فتال نیز به پیروی از خانم شورد، همراه با خانواده خود شکایات دیگری را در ماه‌های تابستان امسال علیه جمهوری اسلامی به دادگاه آمریکا ارائه کردند.

آنها عنوان کرده‌اند که در سلول انفرادی نگهداری شده و صداهای شکنجه زندانیان دیگر هنوز آنان را آزار روحی می‌دهد.

پس از انتقال آنها به زندان اوین در تهران، گزارش‌های تأییدنشده‌ای انتشار یافت که حاکی بود نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند آن سه را به جاسوسی برای آمریکا متهم کنند، هر چند که کار حبس آنها به محاکمه نکشید.

جمهوری اسلامی ابتدا سارا شورد را در شهریور ۱۳۸۹ با دخالت‌های پادشاه وقت عمان آزاد کرد و یک سال بعد نیز شین بائر و جاش فتال زمان کوتاهی پیش از سفر محمود احمدی‌نژاد در شهریور ۱۳۹۰ برای شرکت در نشست.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...