پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » ابراز نگرانی ۶۸حقوقدان و کارشناس حقوق‌بشر سرشناس بلژیکی و بین‌المللی در بیانیه ای خطاب به دولت بلژیک: دیپلمات محکوم شده رژیم جمهوری اسلامی، اسدالله اسدی را آزاد نکنید

ابراز نگرانی ۶۸حقوقدان و کارشناس حقوق‌بشر سرشناس بلژیکی و بین‌المللی در بیانیه ای خطاب به دولت بلژیک: دیپلمات محکوم شده رژیم جمهوری اسلامی، اسدالله اسدی را آزاد نکنید

۶۸حقوقدان و کارشناس حقوق‌بشر سرشناس بلژیکی و بین‌المللی از ۲۵کشور شامل ۱۷کشور اروپایی اعلام کردند؛ آزادی اسدی و تحویل وی به جمهوری اسلامی تنها فرهنگ معافیت از مجازات که برای مقامات رژیم جمهوری اسلامی وجود دارد را تشدید می‌کند.

۱۸مقام ارشد سابق سازمان ملل از جمله معاون سابق دبیرکل در امور حقوقی و مشاور حقوقی سازمان ملل، رئیس سابق کمیسیون حقوق بین‌الملل سازمان ملل متحد، رئیس سابق دادگاه ویژه سازمان ملل در سیرالئون و چهار گزارشگر ویژه سابق سازمان ملل. در بین امضا کنندگان بیانیه هستند.

۶۸کارشناس برجسته حقوق‌بشر و حقوق بین‌الملل از کشورهای مختلف جهان طی نامه سرگشاده‌ای به نخست‌وزیر بلژیک از احتمال آزادی اسدالله اسدی در حال گذراندن حکم حبس ۲۰ساله است عمیقاً ابراز نگران کردند.

در میان امضا کنندگان جان برد وزیر خارجه سابق کانادا، جفری رابرتسون، پروفسور اریک داوید، لرد آلتون، ادملکرت، به چشم می‌خورد.

در بخشی از این بیانیه نوشته شده؛ بازگرداندن اسدی به ایران، حاکمیت قانون را به سخره می‌گیرد و مصونیت بیشتری را برای رژیم جمهوری اسلامی و مقامات آن‌که درگیر در تروریسم و جنایت علیه بشریت هستند، به ارمغان می‌آورد.

دادگاه بلژیک به این نتیجه رسید که اسدی شخصاً بمب قدرتمندی را در کیف دیپلماتیک خود در یک پرواز تجاری از ایران به اتریش منتقل کرد و بعدها بمب را به دو تروریست تحویل داد تا در کنوانسیون ‘ایران آزاد’ شورای ملی مقاومت که دهها هزار نفر از جمله صدها شخصیت برجسته بین‌المللی در آن شرکت داشتند، کار بگذارند.

قضاییه بلژیک اعلام کرد اسدی به‌نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی عمل می‌کرده است و رژیم جمهوری اسلامی علناً اعلام کرده است که حکم دادگاه بروکسل را به‌رسمیت نمی‌شناسند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...