پخش زنده
Home » حقوق بشر » «ماشین کشتار» رژیم تبهکار جمهوری اسلامی دو تن دیگر از هموطنانمان در سیستان و بلوچستان را به قتل رساند

«ماشین کشتار» رژیم تبهکار جمهوری اسلامی دو تن دیگر از هموطنانمان در سیستان و بلوچستان را به قتل رساند

فعالان حقوق بشری در سیستان‌وبلوچستان از اجرای حکم اعدام دو تن از زندانیان‌ سیاسی در این استان از جمله یک کودک‌ مجرم در زندان مرکزی زاهدان خبر داده‌اند.

کانون حقوق بشر ایران، گزارش داده که حکم اعدام این دو زندانی، به نام‌های محسن قنبرزهی و عین‌الله قنبرزهی، دو روز پس از انتقال به سلول انفرادی، بامداد شنبه ۱۲ شهریور، انجام شده است.

بر اساس گزارش این سازمان حقوق بشری، این دو که با هم نسبت خویشاوندی داشتند، به «اقدام علیه امنیت ملی، ارتباط با گروه‌های مخالف نظام و قتل سه مامور نظامی» متهم شده و حکم اعدام آنان، از سوی بیدادگاه انقلاب زاهدان به ریاست مهدویان صادر شده بود.

به گفته فعالان سیستان و بلوچستان، محسن قنبرزهی متولد سال ۱۳۷۵، در زمان بازداشت در سال ۱۳۹۱ شانزده سال داشت.

همچنین بر اساس گزارش‌ها، هر دو زندانی در زمان بازداشت در سلول‌های انفرادی بازداشتگاه اطلاعات سپاه به شدت شکنجه و مجبور به اعتراف اجباری علیه خود شدند و از دسترسی به وکیل و تماس با خانواده محروم بودند.

اوایل مردادماه، بنیاد عبدالرحمن برومند و سازمان عفو بین‌الملل اعلام کردند که بیش از ۲۵۰ تن طی شش ماه توسط جمهوری اسلامی اعدام شده‌اند و مردم سیستان‌وبلوچستان دارای بالاترین قربانیان اعدام در جمهوری اسلامی به نسبت جمعیت بشمار می‌روند.

بر اساس آمار جمع‌آوری شده توسط این دو نهاد، دست‌کم ۶۵ نفر (۲۶ درصد) از اعدام‌شدگان سال ۲۰۲۲ متعلق به استان سیستان و بلوچستان بوده‌اند. این در حالی است که جمعیت سیستان و بلوچستان تنها حدود پنج درصد از جمعیت کل کشور را تشکیل می‌دهد!

همچنین جمهوری اسلامی یکی از معدود حکومت‌هایی است که حکم اعدام کودک-مجرمان در آن صادر و اجرا می‌شود.

هفته گذشته سایت خبری «حال‌وش» با انتشار اسنادی تایید کرد که محمدحسین علیزاده، تبعه افغانستان که اخیرا حکم اعدام او در زندان قم اجرا شده، در زمان بازداشت کودک-مجرم بوده است.

بنا بر اعلام «سازمان حقوق بشر ایران» آمارهای موجود نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی جنایتکار مسئول ۷۰ درصد از اعدام‌های کودکان طی سه دهه اخیر در جهان بوده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...