پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » وال‌استریت ژورنال: درخواست‌های جمهوری اسلامی بار دیگر مانعی برای دستیابی به توافق هسته‌ای شد

وال‌استریت ژورنال: درخواست‌های جمهوری اسلامی بار دیگر مانعی برای دستیابی به توافق هسته‌ای شد

روزنامه «وال‌استریت ژورنال» در گزارشی خبر داد که درخواست جمهوری اسلامی برای دریافت تضمین از آمریکا، بار دیگر تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به «برجام» را با مانع مواجه کرده است.

وال‌استریت ژورنال، چهارشنبه ۱۷ اوت، با اشاره به پاسخ ایران به پیش‌نویس پیشنهادی اتحادیه اروپا نوشت، درخواست‌های جدید جمهوری اسلامی باعث شده است تا آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی، درباره احتمال دستیابی به توافق نهایی تردید کنند.

مقامات جمهوری اسلامی در روزهای گذشته گفته‌اند، یکی از محوری‌ترین درخواست‌های تهران، دریافت تضمین‌های لازم از آمریکا است تا اگر واشینگتن مجددا تصمیم به خروج از برجام گرفت، شرکت‌های غربی که در ایران سرمایه‌گذاری کردند، دچار آسیب مالی نشوند.

به گفته وال‌استریت ژورنال، جمهوری اسلامی در پاسخ خود به پیش‌نویس اتحادیه اروپا، سازوکاری را پیشنهاد داده است که اگر واشینگتن تصمیم به خروج از برجام گرفت، به تهران اجازه خواهد داد تا حجم فعالیت‌های هسته‌ای خود را به‌سرعت افزایش دهد.

محمد مرندی، مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی به «بی‌بی‌سی» گفته بود: «آن‌چه که برای جمهوری اسلامی مهم است، وجود تضمین‌هایی است که اگر آمریکا دوباره به صورت ناگهانی از توافق خارج شود. بهایی [برای آن] وجود خواهد داشت.»

وال‌استریت ژورنال به نقل از برخی مقامات اروپایی نوشته است، پاسخ ایران به پیش‌نویس اتحادیه اروپا می‌تواند اساس اولیه برخی از سازش‌های احتمالی باشد.

با این وجود، این مقامات اروپایی تأکید کرده‌اند، دستیابی به توافق نهایی به انعطاف‌پذیری تهران بستگی دارد.

روزنامه وال‌استریت ژورنال در ادامه گزارش خود به نقل از یک مقام ارشد اروپایی که ایده برگزاری مجدد مذاکرات را رد کرد، نوشته است، تهران و واشینگتن می‌باید با یک «آری و یا خیر» به پیش‌نویس اتحادیه اروپا پاسخ دهند.

بر اساس این گزارش، ایران در بهار سال میلادی جاری، از خود نشانه‌هایی نشان داد که ارائه تضمین از دولت بایدن برای عدم خروج از برجام تا پایان دوران ریاست‌جمهوری وی را می‌پذیرد.

وال‌استریت ژورنال می‌نویسد، مذاکره‌کنندگان همچنین مدت زمانی را برای شرکت‌های غربی درنظر گرفته بودند، تا اگر واشینگتن از برجام دوباره خارج شده و تحریم‌ها علیه ایران دوباره اعمال شد، به راحتی بتوانند کسب‌وکار خود را بدون آسیب مالی و به‌صورت تدریجی در ایران تعطیل کنند.

با این وجود، به گفته لاورنس نورمن، خبرنگار وال‌استریت ژورنال، به‌نظر می‌رسد جمهوری اسلامی دوباره پرونده این موارد را بازگشایی کرده است.

وال‌استریت ژورنال در بخش پایانی گزارش خود خاطرنشان کرده است، به‌رغم این‌که مقامات ایرانی و آمریکایی بارها اعلام کرده‌اند که این مذاکرات تا همیشه نمی‌تواند ادامه داشته باشد، اما تهران و واشینگتن از پایان ندادن به این مذاکرات سود می‌برند.

این روزنامه آمریکایی در این زمینه نوشته است: «آمریکا در بحبوحه جنگ اوکراین و انتخابات میان‌دوره‌ای پیش روی خود، به‌دنبال خودداری از [آغاز] یک بحران جدید است.»

بر اساس این گزارش، جمهوری اسلامی نیز از ادامه مذاکرات سود خواهد برد، زیرا با توجه به شرایط دشوار اقتصادی این کشور، رفع تحریم‌های آمریکا به یکی از اهداف اصلی مقامات این کشور تبدیل شده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...