پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » ده‌ها نویسنده و فعال ایرانی: جمهوری اسلامی مسئول حمله به سلمان رشدی است

ده‌ها نویسنده و فعال ایرانی: جمهوری اسلامی مسئول حمله به سلمان رشدی است

واکنش‌های جهانی به حمله روز جمعه به سلمان رشدی، نویسنده رمان «آیه‌های شیطانی»، در آمریکا ادامه دارد. ده‌ها نویسنده، هنرمند، روزنامه‌نگار و فعال اجتماعی ایرانی هم روز سه‌شنبه با انتشار نامه‌ای جمعی، ضمن ابراز نگرانی از وضعیت سلامتی سلمان رشدی، مسئولیت این حمله «جنایت‌کارانه» را در درجه اول متوجه رژیم جمهوری اسلامی و دفاع مقام‌ها و نهادهای این رژیم از فتوای روح‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، در سال ۱۳۶۷ دانستند.

در ابتدای نامه روز سه‌شنبه ۲۵ مردادماه، ۲۶۰ تن از فعالان اجتماعی و نویسندگان ایرانی، به تلاش‌ها و اقداماتی که پیشتر برای کشتن نویسنده کتاب، مترجمان و حتی حمله به کتاب‌فروشی‌ها صورت گرفته، اشاره شده است.

به نوشته نویسندگان این نامه، نهادهای مختلف حکومت جمهوری اسلامی، به‌طور پیوسته چنین حمله‌های «وحشیانه» را تشویق کرده و از عاملان آن را ستایش کرده‌اند.

نویسندگان در بخش دیگری از نامه جمعی خود، حمله به سلمان رشدی و آثار او را حمله به «آزادی بیان» و «آزادی اندیشه» دانسته‌اند و نفی این آزادی‌ها را به معنی در خطر قرار دادن سایر حقوق انسانی معرفی کرده‌اند.

نویسندگان این نامه، حمله روز جمعه به سلمان رشدی را نمونه‌ای از «تروریسم اسلامی» توصیف کرده‌اند که سال‌ها است در سراسر جهان، و به ویژه در «کشورهای موسوم به اسلامی» قربانی می‌گیرد.

در پایان، نویسندگان نامه از دولت‌های «دموکراتیک» جهان خواسته‌اند برای نشان دادن دفاع خود از «آزادی بیان» و «اصول جهانشمول حقوق بشر»، سفرای خود از ایران را فرا بخوانند و همزمان حضور نمایندگان نظام «تروریستی- اسلامی» رژیم آخوندی، در نهادها و سازمان‌های بین‌المللی را محدودتر کنند.

به‌نوشته نویسندگان این نامه، چشم فروبستن دولت‌های غربی بر اقدام‌های «تروریستی» و «نفرت‌پراکنی» جمهوری اسلامی، زمینه‌ساز حمله به رشدی شد و در ادامه باعث می‌شود جمهوری اسلامی، با آسودگی خاطر از بی‌عملی دولت‌های غربی، برای ربودن و ترور روزنامه‌نگاران یا مخالفان خود، در همین کشورها برنامه‌ریزی کند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...