پخش زنده
Home » حقوق بشر » کمیسیون آزادی مذاهب و عقاید بین المللی نقض مداوم حقوق تنوعهای عقیدتی در ایران را محکوم کرد

کمیسیون آزادی مذاهب و عقاید بین المللی نقض مداوم حقوق تنوعهای عقیدتی در ایران را محکوم کرد

گزارش کمیسیون آزادی عقاید و مذاهب که مقر آن در واشنگتن است گزارشی از سرکوب تنوعهای عقیدتی مذهبی در ایران منتشر کرده است.

در گزارش اخیر این نهاد حقوق بشر بین المللی به وضعیت نقض مداوم آزادی مذهب و عقیده توسط رژیم جمهوری اسلامی نسبت به شهروندان ایران پرداخته شده است.

در این گزارش آمده است:

«نوکیشان مسیحی، سنی ها ، دراویش گنابادی – مقصود دراویش گنابادی پیرو دکتر نورعلی تابنده – به طور خاص همچنان با نقض مداوم آزادی مذهب و عقیده خود مواجه هستند.»

در این گزارش به بازداشت لجام گسیخته شهروندان بهایی در ایران اشاره شده است، همچنین گفته شده که با نوکیشان مسیحی به دلیل عضویت در کلیساهای خانگی برخورد می شود.

براساس این گزارش حقوق زنان به شدت توسط حکومت جمهوری اسلامی نقض می شود و نقض آزادی مذهبی زنان در ایران و سرکوب زنان و بانوان به بهانه قوانین اجباری تعیین نوع پوشش برای بانوان بصورت سازمان یافته توسط حکومت انجام می شود.

در این گزارش با اشاره به مجازات های سطحی برای مرتکبین به قتلهای ناموسی که عموما ریشه در باورهای مذهبی عقیدتی دارد حکومت به سرکوب و خشونت سازمان یافته علیه بانوان کمک می کند.

در این گزارش همچنین به وضعیت مردانی که به دلیل همجنسگرایی در مظان اتهام حکومت و دستگاه های حکومتی هستند اشاره شده و گفته شده همجنسگرایان اعم از زن و مرد مورد آزار و اذیت قرار می گیرند.

در گزارش سالانه کمیسیون آزادی عقاید و مذاهب بین المللی از وزارت امور خارجه ایالات متحده خواسته شده تا ایران به دلیل آنچه نقض سازمان یافته حقوق بشر و سیستماتیک آزادی مذهبی در کشور است محکوم کند.

پیش از تنظیم این گزارش با برگزاری نشستهای متعدد حقوق بشری مقامات مسئول این نهاد حقوق بشری گزارش وضعیت سرکوب شهروندان ایرانی و نمایندگان آنها را شنیدند و گزارشهای مکتوب را دریافت نموده و با شرکت در وبینارها نتایج حاصل از این گفتگوها را همراه با جمع بندی از آن جمع آوری نموده تا در گزارشهای تخصصی به طور اجمالی به آنها بپردازند.

نمایندگانی از تنوعهای عقیدتی مذهبی با شرکت در این نشست و با دعوت از سوی حمید قره گزلو نماینده انجمن جهانی پاسداشت حقوق بش به بررسی وضعیت حقوق تنوعهای عقیدتی مذهبی در ایران پرداختند که در پنل های متعددی گزارشهای نمایندگان آنها شنیده و نتایج حاصل از وبینارها به سمع و نظر مسئولان کمیسیون آزادی عقاید و مذاهب بین امللی ایالات متحده آمریکا رسید.

شایان ذکر است در این نشستها به نقش نمایندگان حکومتی که همراه با حکومت در پروژه حصر و حذف دکتر نورعلی تابنده و قتل حکومتی چهار تن از دراویش گنابادی پیرو دکتر تابنده و همچنین وضعیت چهار تن از دراویش زندانی که با گذشت بیش از چهار سال در حبس به سر می برند پرداخته شد و گزارشهای مبسوطی از نقش افراد مرتبط با سرکوب، آزار و اعمال خشونت با دکتر نورعلی تابنده و پیروان ایشان ارائه گردید.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...