پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » جو بایدن: سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی می‌ماند؛ جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت

جو بایدن: سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی می‌ماند؛ جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت

بایدن به تلویزیون اسرائیل گفت که ایالات متحده از زور علیه جمهوری اسلامی به عنوان آخرین چاره استفاده خواهد کرد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا که به اسرائيل سفر کرده است، روز چهارشنبه در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه ۱۲ اسرائیل که از او پرسید آیا نام سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی نگه می‌دارید حتی اگر این کار منجر به نابودی توافق هسته‌ای شود؟ پاسخ داد: بله.

خبرنگار شبکه ۱۲ اسرائیل سپس از بایدن پرسید که شما گفته‌اید اطمینان حاصل می‌کنید جمهوری اسلامی به سلاح‌هسته‌ای دست نیابد، آیا معنی آن این است که به اقدام نظامی متوسل می‌شوید؟ رئیس جمهوری آمریکا پاسخ داد: «بله، آن آخرین گزینه است».

او درباره همکاری با اسرائیل در چنین سناریویی گفت گمانه‌زنی نمی‌خواهد بکند، اما تاکید کرد که جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت.

جو بایدن همچنین در پاسخ به اینکه آیا مقامات اسرائیلی به او اطمینان داده‌‌اند بدون اطلاع آمریکا اقدامی در مورد ایران نخواهد کرد، با خنده گفت درباره این موضوع چیزی نمی‌گوید.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی نمی‌تواند به سلاح هسته‌ای دست یابد.

بایدن در توضیح اینکه چرا معتقد است توافق هسته‌ای شکست خورده ۲۰۱۵ میان جمهوری اسلامی و قدرت‌های جهانی باید دوباره احیا شود گفت: «تنها چیزی که خطرناک‌تر از وضعیت کنونی وجود دارد، جمهوری اسلامی با سلاح هسته‌ای است».

بایدن مدعی شد: «آنها اکنون از گذشته به سلاح هسته‌ای نزدیکتر شده‌اند. اما بازگرداندن ایالات متحده به این پیمان، امریکا را قادر می‌سازد تا آنها را محکم نگه دارد.

وی درباره شرط خارج کردن سپاه تروریستی از لیست گفت که اگر بازگشت به برجام مشروط به حذف سپاه از فهرست باشد، آمریکا از مذاکرات متوقف شده هسته‌ای کنار می‌رود.

او همچنین می‌افزاید که هرگونه پیوستن دوباره آمریکا به این توافق «اکنون به عهده جمهوری اسلامی است».

بایدن ضمن اشاره باینکه «به نفع ایالات متحده است که ثبات بیشتری در خاورمیانه داشته باشد»، درباره ادامه حضور دولت امریکا در منطقه گفت که ایالات متحده نمی‌تواند از خاورمیانه دور شود و به روسیه و چین اجازه دهد «خلاء را پر کنند».

رئیس‌جمهوری امریکا درباره رقابت احتمالی برای انتخاب دوباره دونالد ترامپ در سال ۲۰۲۴ گفت: «تنها چیزی که من در مورد سیاست، و به ویژه سیاست آمریکا می‌دانم، این است که هیچ راهی برای پیش‌بینی آنچه قرار است رخ دهد، وجود ندارد».

به‌گزارش اسرائیل تایمز: «یونیت لوی، مجری این شبکه، ساعاتی پیش از اینکه بایدن برای نخستین سفر خود به عنوان رئیس جمهور به اسرائیل، واشنگتن را ترک کند، گفتگویی با وی داشته است. این مصاحبه عصر چهارشنبه پس از ورود بایدن به کشور یهودیه پخش شد».

رئیس جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه در راستای برنامه گسترده‌تر سفر به خاورمیانه، وارد اسرائیل شد و مورد استقبال رئیس جمهوری اسرائيل قرار گرفت. وی در این سفر از کرانه باختری و عربستان سعودی نیز دیدن می‌کند.

بایدن قرار است با یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائيل، و بنیامین نتانیاهو، رهبر اپوزیسون دولت درباره امنیت اسرائیل و همچنین درباره ایران و ادغام توانایی‌های دفاع هوایی اسرائيل و کشورهای عرب حاشیه جنوب خلیج فارس گفت‌وگو کند. این تلاش‌ها در شرایطی است که مذاکرات احیای برجام با جمهوری اسلامی به بن‌بست رسیده است.

اسرائيل و شماری از کشورهای عرب در راستای نگرانی مشترک از اقدامات جمهوری اسلامی، به عادی‌سازی روابط خود مبادرت کرده‌اند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...