پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » پمپئو: چرا باید با کسی مذاکره کرد که درباره برنامه هسته‌یی خود دروغ گفته است؟

پمپئو: چرا باید با کسی مذاکره کرد که درباره برنامه هسته‌یی خود دروغ گفته است؟

مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا روز جمعه ۲۷خرداد، در مصاحبه با العربیه با اشاره به مخفی‌کاریهای رژیم جمهوری اسلامی در زمینه فعالیت‌های اتمی خطاب به دولت آمریکا گفت: «چرا باید با کسی مذاکره کرد که درباره برنامه هسته‌یی خود دروغ گفته است؟ این امر خارج از درک من است».

وی با اظهار تأسف به تلاش دولت آمریکا برای «احیای» مفاد برجام که هم‌اکنون تاریخ آن منقضی شده است گفت: صحبت از «برجام» تقریباً تبدیل به یک موضوع جانبی شده است و افزود بسیاری از مفاد برجام پیش از این نیز منقضی شده بود.

وی افزود: «رابرت مالی، (نماینده آمریکا در امور ایران)، وندی شرمن (قائم‌مقام وزیر خارجه آمریکا) و دیگر مقامات دولت کنونی گفته بودند، قرار است به یک توافق طولانی‌تر، قوی‌تر و بهتر دست پیدا کنیم. اما آنها در نهایت برای یک توافق کوتاه‌تر، ضعیف یا بدتر مذاکره کردند و اکنون نمی‌توانند این توافق را به سرانجام برسانند».

پمپئو خاطرنشان کرد که پول‌های پرداختی به رژیم جمهوری اسلامی تنها «برای یک وعده زودگذر پرداخت می‌شود تا فقط برای مدت کوتاهی، سرعت برنامه تسلیحاتی و غنی‌سازی را کاهش دهد».
وی با اشاره به مخفی‌کاریها و بازی موش و گربه رژیم جمهوری اسلامی در زمینه فعالیت‌های اتمی‌اش، دولت آمریکا را در رابطه با نحوه برخورد با برنامه هسته‌یی رژیم جمهوری اسلامی مورد انتقاد قرار داد و گفت: «چرا باید با کسی مذاکره کرد که درباره برنامه هسته‌یی خود دروغ گفته است؟ این امر خارج از درک من است».

مایک پمپئو با اشاره به به‌هلاکت رساندن سردژخیم قاسم سلیمانی و دود و دمهای رژیم در این رابطه افزود: برخی هشدار دادند در صورت کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس جنگ رخ خواهد داد اما نه تنها جنگی نشد بلکه این اقدام دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا باعث خنثی شدن طرح سلیمانی برای کشتن پانصد آمریکایی شد.

وی هم‌چنین تهدید خود از سوی رژیم ایران را یک شیوه هراس‌افکنی عنوان کرد و در ادامه افزود: رژیم تهران با این روش به رهبران آمریکا این پیام را می‌فرستد که «آنطوری که مایک پمپئو رفتار کرد، شما نکنید. بچه‌های خوبی باشید، به ما سخت نگیرید، بگذارید برنامه اتمی‌مان را توسعه دهیم، ما هم جان شما را تهدید نمی‌کنیم».

وی قطعنامه اخیر آژانس در محکومیت ایران و لزوم پایبندی به تعهدات «ان‌پی‌تی» را ضروری توصیف کرد و ابراز داشت که ایران مدت طولانی در حال نقض این پیمان بوده است.

پمپئو گفت اگر خروج آمریکا از توافق هسته‌ای بهانه نقض مفاد آن از سوی رژیم جمهوری اسلامی است، در مورد عدم التزام تهران به «ان‌پی‌تی» هیچ بهانه‌ای وجود ندارد و آمریکا کماکان عضو این پیمان جهانی است.

وزیر خارجه سابق آمریکا صدور قطعنامه محکومیت رژیم جمهوری اسلامی از سوی آژانس را نشانه نقض «ان‌پی‌تی» توسط رژیم دانست و درباره رای منفی روسیه و چین به این قطعنامه گفت: «عدم امضای این قطعنامه توسط روسیه و چین به وضوح بیانگر مسیر تسلیحاتی برنامه اتمی رژیم جمهوری اسلامی است.»

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...