پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی اتمی، علیه رژیم تبهکار جمهوری اسلامی به تصویب رسید

قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی اتمی، علیه رژیم تبهکار جمهوری اسلامی به تصویب رسید

دقایقی پیش قطعنامه شورای حکام آژانس اتمی علیه رژیم تبهکار جمهوری اسلامی، با ٣٠ رأی موافق، ٢ رأی مخالف (روسیه و چین) و ٣ رأی ممتنع (هند، لیبی و پاکستان) به تصویب رسید.

بنا به گزارش دیپلمات‌ها، اعضای شورای حکام با اکثریت قاطع با صدور قطعنامه‌ای اقدام جمهوری اسلامی ایران در مورد پیدا شدن ذرات اورانیوم در سه سایت از پیش اعلام نشده را مورد انتقاد قرار دادند.

شورای حکام آژانس بین‌المللی بازوی نظارتی سازمان ملل متحد در امور هسته‌ای است که ۳۵ کشور عضو آن به شمار می‌روند.

در این رای‌گیری که پشت درهای بسته انجام شد سی کشور علیه رژیم جمهوری اسلامی رای دادند و تنها نمایندگان چین و روسیه به نفع ایران رای دادند. سه عضو دیگر نیز به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین گفت که رژیم جمهوری اسلامی، در راستای برنامه‌ای که مدت‌ها پیش اعلام شده بود، کار نصب سانتریفیوژهای پیشرفته آی‌آر-۶ را در یک بخش زیرزمینی تاسیسات غنی‌سازی در نطنز آغاز کرده است.

آژانس می‌گوید که رژیم جمهوری اسلامی اکنون قصد دارد دو آبشار دیگر از این سانتریفیوژهای پیشرفته را به مجموعه سانتریفیوژهای خود اضافه کند.

آمریکا روز چهارشنبه به گزارش‌ها در مورد احتمال برداشتن دو دوربین آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای رژیم جمهوری اسلامی واکنش نشان داد و چنین اقدامی را، در صورت تایید صحت آن، «تاسف‌بار و غیرسازنده» خواند.

ایالات متحده و سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه، و آلمان در حال پیشبرد پیش‌نویس یک قطعنامه در شورای حکام آژانس هستند که رژیم جمهوری اسلامی را از جمله به خاطر عدم همکاری با آژانس تقبیح می‌کند. سی و پنج کشور عضو شورای حکام هستند.

ایالات متحده در نشست شورای حکام پیش از رای‌گیری در مورد این قطعنامه اعلام کرد: «اگر گزارش‌ها مبنی بر قصد رژیم جمهوری اسلامی برای کاهش شفافیت در واکنش به این قطعنامه درست باشد، بسیار تأسف‌آور است و برای نتیجه دیپلماتیکی که به دنبال آن هستیم، اثری معکوس دارد.»

در این اظهارات همچنین آمده است که «ما به دنبال تشدید تنش (با رژیم جمهوری اسلامی) برای اهداف سیاسی نیستیم.»

این بیانیه می‌گوید: «ما عمیقاً نگران هستیم که آژانس گزارش داده است که نمی‌تواند صحت یا کامل بودن اظهارات ایران را تأیید کند و در موقعیتی نیست که تضمین دهد برنامه هسته ای رژیم جمهوری اسلامی منحصراً صلح‌آمیز است.»

روز چهارشنبه سازمان انرژی اتمی رژیم جمهوری اسلامی در اعلامیه‌ای اطلاع داد که دوربین‌های «فراپادمانی» آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در یک مرکز هسته‌ای خاموش کرده است. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، می‌گوید: «اقدامات دیگری هم در نظر است.»

به گزارش خبرگزاری‌های رژیم جمهوری اسلامی، او گفته است در دوربین‌های فراپادمانی قطع‌شده «اطلاعاتی ضبط می‌شد که بعدا می‌توانست توسط آژانس استفاده شود و ما این اطلاعات را دیگر در اختیار آژانس نمی‌گذاریم و امیدواریم با اقداماتی که انجام می‌شود این‌ها به خودشان بیایند و روش و منش خود را عوض کنند.»

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...