پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا: آمریکا از قطعنامه آژانس انرژی اتمی حمایت می‌کند

سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا: آمریکا از قطعنامه آژانس انرژی اتمی حمایت می‌کند

آمریکا روز پنجشنبه ۱۲خرداد تأیید کرد که به همراه اروپایی‌ها از قطعنامه‌یی حمایت خواهد کرد که از رژیم ایران می‌خواهد با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا گفت: ما می‌توانیم تأیید کنیم که قصد داریم به انگلستان، فرانسه و آلمان بپیوندیم تا قطعنامه‌یی را به تصویب برسانیم که از رژیم ایران خواهد خواست با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‎کاملاً همکاری کند.

سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا در ادامه افزود، گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نگرانی‌هایی جدی را برانگیخته و رژیم ایران نتوانسته پاسخ باورپذیری به پرسش‌های این نهاد بدهد. و ضروری است که این رژیم به تعهدات حقوقی خود بر اساس معاهده منع گسترش سلاحهای هسته‌یی کاملاً پایبند باشد و این در حالی است که رژیم ایران هشدار داده بود که چنین اقدامی می‌تواند دیپلماسی را متوقف کند.

در پی انتشار بخشهایی از گزارش رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌الملللی انرژی اتمی در آستانهٔ تشکیل شورای حکام و تأکید وی بر عدم پاسخگویی رژیم به سؤالات مستمر آژانس در بارهٔ پیدا شدن آثار اورانیوم غنی‌شده و هم‌چنین ممانعت رژیم از بازرسی و دیگر تخلفات، آمریکا و کشورهای اروپایی نسبت به‌این گزارش واکنش نشان دادند و خواستار همکاری فوری رژیم با آژانس شدند.

خبرگزاری رویترز گزارش داد، آمریکا و سه کشور اروپایی پیش‌نویس قطعنامه‌یی را به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کردند که در آن از رژیم جمهوری اسلامی خواسته شده تا به فوریت با آژانس همکاری کند.

رویترز می‌افزاید: در پیش‌نویس این قطعنامه که از سوی آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان برای نشست هفته آینده شورای حکام تنظیم شده، از رژیم جمهوری اسلامی خواسته شده که به‌سؤالات دیرینه این آژانس در مورد آثار اورانیوم یافت شده در سه سایت اتمی پاسخ دهد.

این پیش‌نویس از رژیم جمهوری اسلامی می‌خواهد که برای انجام تعهدات قانونی خود به‌صورت فوری اقدام کند و پیشنهاد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مبنی بر تعامل بیشتر برای شفاف‌سازی و حل‌و‌فصل همه مسائل باقی مانده بپذیرد 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...