پخش زنده
Home » حقوق بشر » مصاحبه دراویش زندانی و یک زندانی جرائم عادی با مسئولین دفتر آزادی ادیان و‌مذاهب ایالات متحده

مصاحبه دراویش زندانی و یک زندانی جرائم عادی با مسئولین دفتر آزادی ادیان و‌مذاهب ایالات متحده

در تارریخ ۳خرداد ۱۴۰۱برابر با ۲۴می۲۰۲۲ دفتر آزادی مذاهب وادیان وزارت خارجه ایالات متحده با دو تن از زندایان سابق عقیدتی از دراویش گنابادی بنامهاهای سعید گودرزی و‌ محمد کریمایی و یکی از زندانیان خانم از جرایم عادی از ایران، که سالها در زندان زنان قرچک محبوس بوده، مصاحبه ای انجام داد.

موضوع مصاحبه در خصوص شرایط زندانهای ایران، شرایط نگهداری دگراندیشان مذهبی و نوکیشان مسیحی در زندان تهران بزرگ و زندان مرکزی کرج و شرایط نگهداری چهارتن از دراویش گنابادی بنامهای کسری نوری، عباس دهقان، محمدشریفی مقدم و مصطفی عبدی در زندان تهران بزرگ و عادل آباد شیراز، و همچینی شرایط اسفناک و وخیم زندان زنان قرچک ورامین بود.

در بخشی از این مصاحبه، وضعییت بهداشتی درمانی و‌ پخش سیستماتیک مواد مخدر در زندانها توسط مسئولین زندان، قرار دادن زندانیان عقیدتی و دراویش در بندهایی با زندانیان جرایم خطرناک به منظور زیر شکنجه قرار دادن آنها از لحاظ روحی و‌روانی دراویش مورد بررسی قرار گرفت.

اوضاع اسفناک و شرایط بسیار بد و تبعیض های روا رفته بر دراویش زندانی، شرح بازجویایی ها و شکنجه هایی که در دوران پس از بازدداشت دراویش پس از فاجعه گلستان هفتم روی داد، از دیگر مواردی بود که در این مصاحبه مورد بررسی قرار گرفت. در ضمن گزارشاتی از بازداشتگاه «یک الف سپاه» و «بند ۲۴۰بازدداشتگاه وزارت اطلاعات» وشکنجه هایی که در آن دوران بر دراویش اعمال شده بود نیز به این نهاد حقوق بشری ارائه شد.

در ادامه این مصاحبه، گزارش جامعی درخصوص شرایط بسیار بد و اسفناک زندان زنان قرچک توسط یکی از بانوانی که سالها در آن زندان محبوس بوده، به مسئولین این نهاد ارائه شد.

در ادامه، آقایان محمد کریمایی و سعید گودرزی در پاسخ سوالات مطرح شده، علت دشمنی رژیم جمهوری اسلامی با دکتر نورعلی تابنده، چگونگی سرکوب دراویش، حصر و حبس و در نهایت شهادت دکتر تابنده و تلاش رژیم برای نشاندن رضا تابنده، «عنصر دست آموزی که جمهوری اسلامی سالها بر روی او سرمایه گذاری کرده است»، بر کرسی رهبری و قطبیت دراویش گنابادی را مورد بررسی قرار دادند.

این دراویش زندانی در ادامه گزارش خود گفتند، رژیم جمهوری اسلامی تمامی تلاش خود را به کار بسته تا بتواند برای بقای خود از پتانسیل و «وجهه نیک» سلسله گنابادی نهایت استفاده را انجام دهد، و برای این مهم هم سالها بر روی فردی با نام رضا تابنده که فرزند برادرزاده دکتر نورعلی تابنده است، سرمایه گذاری کرده و از طریق اشخاصی که به عنوان نمایندگان خمسه در سلسله گنابادی قرار دادند، شرایط را برای این «عنصر دست آموز رژیم» آماده می کنند، ولی دراویش وفادار به دکتر نورعلی تابنده در تمام طول این سالها با پرداختن هزینه های هنگفت در برابر آنها مقاومت می کنند.

هماهنگ کنننده مصاحبه دفتر آزادی مذاهب و ادیان وزارت خارجه ایالات متحده با دراویش زندانی و یکی از بانوان جرائم عادی از ایران، «انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر» بوده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...