پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » فرمانده جدید «سنتکام»: جمهوری اسلامی بزرگترین عامل بی‌ثباتی در خاورمیانه است

فرمانده جدید «سنتکام»: جمهوری اسلامی بزرگترین عامل بی‌ثباتی در خاورمیانه است

ژنرال مایکل کوریلا، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده «سنتکام»، می‌گوید جمهوری اسلامی بزرگترین عامل بی‌ثباتی خاورمیانه است، اما جمهوری کمونیستی خلق چین نیز تلاش دارد با افزایش نفوذ خود در منطقه، سیادت آمریکا را به چالش بکشد.

کوریلا که پس از تحویل گرفتن پست ریاست «سنتکام» کمتر از دو ماه پیش، برای رایزنی با متحدان آمریکا در منطقه به خاورمیانه سفر کرده است، به خبرگزاری «نشنال نیوز» امارات متحده عربی گفت به خاورمیانه آمده تا به دغدغه‌های شرکای استراتژیک آمریکا رسیدگی کند.

اولین مرحله سفرش او را به مصر، امارات و سعودی برد. کوریلا گفت دغدغه‌های این کشورها همه به تهدید ناشی از غنی‌سازی هسته‌ای رژیم جمهوری اسلامی، توسعه موشک‌های بالستیک، و استفاده از نیروهای نیابتی شبه‌نظامی این رژیم در سراسر منطقه بازمی‌گردد.

فرمانده جدید «سنتکام» می گوید: بر این باورم که ما نگرانی‌های مشترکی داریم. دغدغه اصلی ما رژیم حاکم بر ایران است، که به نظرم بزرگترین عامل بی‌ثباتی در خاورمیانه است. موضع ایالات متحده این است که اجازه نخواهیم داد رژیم جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای دست یابد، اما نگرانی‌های ما بسیار فراتر از توان و جاه‌طلبی‌های هسته‌ای رژیم حاکم بر ایران است.

کوریلا افزود که یک محور اصلی گفت‌وگوها میان وی و متحدان منطقه‌ای ایالات متحده، تهدید شبه‌نظامیان حوثی وابسته به رژیم ایران در یمن بود. فرمانده «سنتکام» خواستار تلاش هماهنگ آمریکا و کشورهای منطقه برای مقابله با نفوذ رژیم حاکم بر ایران و شورشیان حوثی شد.

از سوی دیگر، کوریلا تاکید کرد که ایالات متحده بابت نفوذ فزاینده چین در خاورمیانه نگران است. چین در سال‌های اخیر تلاش کرده در منطقه سرمایه‌گذاری کند، که قرارداد جامع ۲۵ ساله با رژیم ایران مشهورترین نمود آن است.

به گفته این ژنرال آمریکایی: «این خطر وجود دارد که ما نفوذ خود در منطقه را در رقابت با چین از دست بدهیم. من بسیار نگران این خطر هستم. حوزه مسئولیت سنتکام به معنای واقعی کلمه در مرکز رقابت جهانی آمریکا با چین قرار دارد.»

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...