پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » ابراز نگرانی وکیل و همسر نسرین ستوده: نسرین ستوده «در بدترین شرایط جسمی» از بیمارستان به زندان بازگردانده شد

ابراز نگرانی وکیل و همسر نسرین ستوده: نسرین ستوده «در بدترین شرایط جسمی» از بیمارستان به زندان بازگردانده شد

چند روز بعد از بستری شدن نسرین ستوده، وکیل و مدافع حقوق بشر، در بخش «سی‌سی‌یو» بیمارستان طالقانی، همسر وی می‌گوید که خانم ستوده به زندان بازگردانده شد.

خانم ستوده بیش از شش هفته است که دست به اعتصاب غذا زده است و وضعیت جسمی او بحرانی گزارش شده است.

رضا خندان همسر خانم ستوده روز چهارشنبه دوم مهر با انتشار توئیتی نوشت: «عصر امروز پس از پنج روز حبس در بیمارستان امنیتی طالقانی، نسرین در بدترین شرایط جسمی بدون هرگونه اقدام درمانی به زندان برگردانده شد».

آقای خندان می‌گوید این اقدام چیزی جز قرار دادن خانم ستوده در معرض خطر جانی هیچ معنای دیگری ندارد.

نسرین ستوده، و محمد مقیمی، وکیل این فعال حقوق بشر زندانی در گفتگو با صدای آمریکا بابت انتقال خانم ستوده از بیمارستان به زندان ابراز نگرانی کرده و تاکید کردند که جان او در خطر است.

رضا خندان،‌ همسر نسرین ستوده، وکیل دادگستری و مدافع حقوق بشر زندانی در ایران گفت که همسرش پنج روز در بیمارستان بستری بوده اما روز چهارشنبه ۲ مهر «بدون انجام رسیدگی خاص درمانی در شرایطی که ۵ روز دیگر نیز به اعتصاب غذای او اضافه شده است» به زندان برگردانده شده است.

به گفته آقای خندان این اقدام «دقیقا در معرض خطر جانی قرار دادن» او بود چرا که زندان «هیچ امکانی برای مراقبت از چنین کسی را ندارد که در یک وضعیت جسمی فوق العاده خطرناکی قرار دارد.»

او همچنین برخورد ماموران امنیتی را «زشت و ناشایست» توصیف می‌کند تا جایی که می‌گوید: «در بیمارستان جهنمی برای ما درست کرده بودند؛‌ همه‌اش درگیری، توهین و تهدید. ارتباط ما را با همسرم قطع کرده بودند و فقط در موارد نادری برای لحظاتی ما توانسته بودیم در راهرو او را ببینیم و گاهی وقت‌ها همین دیدار باعث شده بود که تنش ایجاد شود.»

از سوی دیگر محمد مقیمی یکی از وکلای مدافع نسرین ستوده وکیل دادگستری نیز به صدای آمریکا گفت: «به طور کلی از ابتدا فرایند بازداشت و محاکمه خانم ستوده غیر قانونی بوده است. در حال حاضر هم با توجه به سن‌ خانم ستوده و دوران حبس و در نهایت به دلیل اینکه بیش از ۴۰ روز در اعتصاب غذا بوده و از نظر جسمی و قلبی مشکل پیدا کرده،‌  احتمال می‌دهیم مشکلات جدی جسمی پیدا کرده باشد،. حتی ممکن است سکته کرده باشد. چون تحت تدابیر شدید امنیتی اجازه نمی‌دهند پرونده پزشکی او را خانواده و یا پزشک معتمد خانواده ببیند. ‌بنابراین جان او در خطر است.»

وکیل مدافع خانم ستوده می‌گوید جمهوری اسلامی حتی اگر به قوانین موضوعه خود که می‌گوید محکوم تا زمانی که بیماری‌اش درمان نشود باید آزاد شود، تمکین کند باید نسرین ستوده را آزاد کند.

این مدافع حقوق بشر و وکیل زندانی پس از آن که طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته کلیه مکاتبات او با مسئولان زندان، سازمان زندان‌ها، و همچنین مسئولان قوه قضائیه در رابطه با حق و حقوق زندانیان، شرایط زیست زندانیان داخل زندان، ملاقات‌های حضوری، مرخصی زندانیان، و صدور احکام زندان طولانی‌‌مدت برای زندانیان سیاسی، بی‌جواب مانده بود، از روز سه شنبه ۲۱ مرداد در زندان اعتصاب غذا کرده است. این اولین بار نیست که خانم ستوده اعتصاب غذا می‌کند. او روز دوشنبه ۲۶ اسفند از جمله زندانیان سیاسی بود که با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به جلوگیری از آزادی زندانیان سیاسی در شرایط شیوع ویروس کرونا دست به اعتصاب غذا  زده بود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...