پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » هشدار ابوترابی، نماینده مجلس: تمرکز جمعیتی تهران از نظر نافرمانی‌های مدنی تهدیدی واقعی است

هشدار ابوترابی، نماینده مجلس: تمرکز جمعیتی تهران از نظر نافرمانی‌های مدنی تهدیدی واقعی است

ابوالفضل ابوترابی، نماینده مجلس شورای اسلامی می‌گوید پیشنهاد قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه پاسداران به حسن روحانی برای انتقال پایتخت از تهران، بدلیل نگرانی از اعتراض‌ها و نافرمانی‌های مردمی است.

آقای ابوترابی که عضو کمیسیون امنیت داخلی مجلس شورای اسلامی است، روز سه‌شنبه، اول مهر، این اظهارات را در گفت‌و‌گو با روزنامه همشهری بیان کرده است.

وی به صراحت می‌گوید: «تمرکز بیش از حد مردم، ثروت، دانش و صنعت در تهران یک تهدید واقعی است؛ چه از لحاظ طبیعی و چه حمله‌های نظامی و چه نافرمانی‌های اجتماعی.»

این نماینده روز ۳۱ شهریور خبر داده بود که قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه پاسداران، نامه‌ای را رسماً به رئیس‌جمهور ارسال کرده تا در صورت موافقت او، این قرارگاه کار انتقال پایتخت ایران از تهران به مکانی دیگر را انجام دهد.

در اظهارات تازه او به نام شهر جدیدی که به عنوان پایتخت پیشنهاد شده اشاره‌ای نشده و او این موضوع را «محرمانه» عنوان کرده است.

به گفته این نماینده، اما، منطقه درنظر‌گرفته‌شده «اصفهان نیست» و پنج‌شش مکان برای این کار «در حد کارهای اولیه» در نظر گرفته شده است.

آقای ابوترابی، عضو ناظر مجلس در شورای ساماندهی مرکز سیاسی و اداری کشور و تمرکززدایی از تهران، در توجیه ضرورت انتقال پایتخت از تهران گفت: «ما باید فکری بکنیم، کاری که همه کشورهای دنیا دارند انجام می‌دهند. آنها پایتخت‌های سیاسی، فرهنگی، علمی و اقتصادی‌شان را از هم جدا می‌کنند. این کاملا در راستای پدافند غیرعامل است.»

این نماینده در ادامه با مقایسه کشور با بدن انسان اضافه کرد، همان طور که در بدن نقاط حساسی همچون قلب و مغز از هم جدا هستند، در مورد کشور هم «عقل حکم می‌کند که همه تخم‌مرغ‌هایمان را در یک سبد نگذاریم و آنها را از هم جدا کنیم».

بحث انتقال پایتخت در ایران از سال‌ها است که مطرح بود و روی میز برخی از مسئولان اجرایی کشور آمده، اما همواره مسکوت مانده است.

قانون امکان‌سنجی انتقال مرکز سیاسی و اداری کشور، ساماندهی و تمرکززدایی از تهران در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۴ به تصویب مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان رسید و بر اساس این قانون، شورای ساماندهی مرکز سیاسی و اداری کشور و تمرکززدایی از تهران تشکیل شد.

با این حال شماری از منتقدان می‌گویند در صورت چنین اقدامی، احتمال این‌که تهران با مشکلاتش به حال خود رها شود بالا است و برخی دیگر نیز معتقدند انتقال پایتخت از تهران «نه امکان‌پذیر است و نه مقرون به صرفه.»

آقای ابوترابی قرارگاه خاتم‌الانبیا را «یکی از شرکت‌های بزرگ و خوشنام کشور» معرفی کرده که «رسما به ر‌ئیس ‌جمهوری نامه زد و اعلام آمادگی کرد که ما بدون این که پولی از دولت مطالبه کنیم، حاضریم پایتخت سیاسی – اداری را انتقال بدهیم».

به گفته این نماینده، قرارگاه خاتم‌الانبیا در این نامه نوشته که حاضر است «پایتخت سیاسی – اداری جدید را از صفر تا صد طراحی کند، بسازد و به دولت تحویل دهد.»

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا قرارگاهی از زیرمجموعه‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «بزرگ‌ترین پیمانکار پروژه‌های دولتی ایران» است.

برخی تحلیلگران پس از علنی‌شدن نامه این قرارگاه به حسن روحانی درباره پایتخت گفته بودند دلیل تصمیم سپاه، دور کردن اماکن دولتی و امنیتی، از دسترس مردم، در صورت بروز اعتراضات جدید است.

در سال‌های اخیر به دلیل گرانی و انتقادهای سیاسی، اعتراض‌های خیابانی گسترده‌ای در ایران شکل گرفته و در حال حاضر نیز به دلیل تحریم‌ها و وضعیت اقتصادی نابسامان کشور و همه‌گیری کرونا، احتمال بروز شورش‌ها و اعتراضات خیابانی داده می‌شود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...