پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » درخت انجیر معابد «پانصد ساله» کیش نابود شد؛ اظهارات ضد و نقیض مسئولان

درخت انجیر معابد «پانصد ساله» کیش نابود شد؛ اظهارات ضد و نقیض مسئولان

در حالی که گزارش‌ها حاکی از نابودی درخت انجیر معابد قدیمی جزیره کیش بر اثر «هرس غیراصولی» است، اما برخی از مقام‌های مسئول می‌گویند که روند خشک شدن این درخت از سال‌ها پیش آغاز شده بود.

مرتضی رمضانی گالشی، معاون گردشگری منطقه آزاد کیش به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت که ماموران شرکت عمران، آب و خدمات منطقه آزاد کیش روز جمعه ۲۲ اردیبهشت «بدون هماهنگی و اطلاع، اقدام به هرس غیراصولی درخت سبز چند صد ساله کیش کردند که منجر به نابودی این اثر گردشگری شده است.»

به گزارش رسانه‌های ایران، عمر این درخت بیش از پانصد سال ارزیابی شده بود و بر اساس اعلام سازمان منطقه آزاد کیش «روزانه بیش از ۷۰۰ نفر» از این درخت بازدید می‌کردند.

مشخص نیست چرا با توجه به اهمیت تاریخی و گردشگری این درخت، تمهیداتی برای حفظ آن در نظر گرفته نشده بود. اما معاون گردشگری منطقه آزاد کیش تاکید کرد که «نگاه فضای سبزی» به این درخت، سبب نابودی آن شد.

آقای رمضانی گالشی افزود: «عاملین این اقدام به تخلفات اداری معرفی می‌شوند.»

ادعای این مقام گردشگری مبنی بر هرس کردن درخت «بدون هماهنگی و اطلاع»، در حالی است که ایرنا نوشت که بررسی‌های این خبرگزاری نشان می‌دهد خود معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش «طی نامه‌ای خواستار هرس این درخت چند صد ساله شده بود.»

ایرنا اضافه کرد: «اما در مکاتبات صورت گرفته تاکید شده است که این هرس باید به صورت تخصصی و زیر نظر مشاور انجام شود تا آسیبی به سیمای گردشگری آن وارد نشود.»

نگهداری نامناسب از درختان انجیر معابد جنوب

درخت انجیر معابد (لور) در مناطق گرمسیری جنوب ایران رشد می‌کند که به دلیل شیوه خاص رشد آن، توجه بسیاری را به خود جلب می‌کنند.

اما گزارش‌های سال‌های اخیر حاکی است که مقام‌های جمهوری اسلامی تلاش چندانی برای نگهداری از این درختان نکرده‌اند.

رسانه‌های ایران پیشتر گزارش داده بودند که «نوشتن یادگاری» روی تنه این درختان، موجب زخمی شدن و کوتاهی عمرشان شده است.

در گذشته، بر روی تنه درخت انجیر معابد قدیمی کیش نیز پارچه‌هایی از سوی گردشگران گره زده شده بود.

همچنین غفار آقازاده، معاون امور شهری و محیط زیست شرکت عمران، به ایرنا گفت: «گویا در سال ۱۴۰۰،‌ برخی افراد اقدام به ریختن گازوئیل بر روی تنه و ریشه این درخت کرده‌اند.»

زمینه‌های خشک شدن درخت معروف کیش

خبرگزاری دولتی ایرنا روز یکشنبه ۲۴ اردیبهشت نوشت که این درختان ویژه مناطق پربارش هستند و روند خشک شدن درخت معروف کیش نیز «از سال‌ها پیش آغاز شده بود».

مریم محمدی، رئیس اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش به ایرنا گفت: «خشک شدن درخت سبز کیش به یکباره رخ نداده است و شاید یک دهه به طول انجامید و عوامل بسیاری در خشک شدن آن دخیل بود.»

او افزود: «دلیل اصلی خشک شدن درخت سبز و برخی دیگر از درختان مشابه در منطقه،‌ کاهش حق‌آبه آن‌هاست.»

رئیس اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش گفت این درختان را نمی‌شود به صورت دستی و سطحی آبیاری کرد، زیرا ریشه‌های آنها در عمق زیادی فرو رفته است.

او افزود: «افزایش چاه‌های غیرمجاز، کاهش ورودی سفره‌های آب و تغییر مسیر آب‌های زیر زمینی به دلیل ساخت و ساز و صدور مجور برای احداث زیرزمین از دلایلی است که منجر به خشک شدن درخت سبز واقع در جریره شده است.»

خانم محمدی ادامه داد که در گذشته به همین دلیل، با صدور مجوز برای احداث زیرزمین اعتراض کرده است.

به گفته این مقام محیط زیستی، این درخت به نوعی قارچ نیز مبتلا شده بود که کم‌آبی، این بیماری درخت را تشدید کرده بود.

رادیو فردا

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...