پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » آمریکا نیروهای خود را در خلیج فارس علیه تهدیدات جمهوری اسلامی افزایش می‌دهد

آمریکا نیروهای خود را در خلیج فارس علیه تهدیدات جمهوری اسلامی افزایش می‌دهد

شورای امنیت ملی ایالات متحده آمریکا روز جمعه ۱۲ مه/۲۲ اردیبهشت، اعلام کرد را برای ایجاد بازدارندگی در برابر اقدامات بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی در یک ماه اخیر، نیروهای خود را در خلیج فارس افزایش می‌دهد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده روز جمعه به خبرنگاران گفت که در پی اقدام ایران در توقیف کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز و در دیگر آبراه‌های استراتژیک، آمریکا موقعیت دفاعی خود را با گشت‌زنی‌های بیشتر در خلیج فارس تقویت می‌کند.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در ادامه تاکید کرد: «ایالات متحده اجازه نخواهد داد که قدرت‌های خارجی یا منطقه‌ای آزادی دریانوردی از طریق آبراه‌های خاورمیانه، از جمله تنگه هرمز را به خطر بیندازند.» وی همچنین تصریح کرد که «هیچ توجیهی برای اقدامات جمهوری اسلامی، آزار و اذیت و حمله به کشتی‌های تجاری»در منطقه وجود ندارد.

طبق اظهارات جان کربی، ایالات متحده تصمیم اخیر را در واکنش به توقیف دو نفتکش توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اتخاذ کرده است. نیروی دریایی سپاه این دو نفتکش در هفته‌های اخیر در آب‌های خلیج فارس توقیف کردند.

آمریکا تاکید دارد که نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران طی دو سال گذشته نیز حقوق ناوبری دست‌کم ۱۵ کشتی با پرچم‌های بین‌المللی را به شکل‌های گوناگون از جمله «آزار و اذیت و یا حمله و مداخله» نقض کرده است. مقامات این کشور همچنین بارها حکومت ایران را عامل بی‌ثباتی در منطقه معرفی کرده‌اند.

همزمان با تصمیم اخیر آمریکا، شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی اعلام کرد که ایالات متحده افزون بر مجموعه‌ اقدام‌های نظامی یک‌جانبه، به تلاش‌های خود ادامه خواهد تا از طریق رایزنی و همکاری‌ با متحدان منطقه‌ای، جلو اقدامات بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی در خلیج فارس را بگیرد.

توقیف نفتکش توسط ایران

نیروی دریایی آمریکا روز چهارشنبه سوم مه، با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که یک نفتکش با پرچم پاناما در تنگه هرمز توقیف شده است. در بیانیه ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا که در خاورمیانه مستقر است، این کشتی با نام “نیووی” شناسایی شده و آمده است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این کشتی را توقیف کرده است.

برپایه اطلاعیه ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده که در عمان مستقر است، جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه ۲۷ آوریل، یک نفتکش با پرچم افراشته «جزایر مارشال» را در آب‌های عمان توقیف کرد. نیروی دریایی آمریکا ضمن محکوم کردن اقدام‌های «مخالف قوانین بین‌المللی و تهدید امنیت و ثبات منطقه» افزود: دولت جمهوری اسلامی باید بی‌درنگ این کشتی را آزاد کند.

رادیو فرانسه

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...