پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » واکنش‌ گسترده کشورهای اروپایی به اعدام حبیب اسیود؛ سوئد کاردار ایران را احضار کرد

واکنش‌ گسترده کشورهای اروپایی به اعدام حبیب اسیود؛ سوئد کاردار ایران را احضار کرد

اعدام حبیب اسیود، شهروند دوتابعیتی ایرانی-سوئدی، موجی از محکومیت‌های بین‌المللی را در پی داشته و وزارت‌ امور خارجه کشورهای اروپایی از جمله سوئد، فنلاند، لتونی، لیتوانی، استونی، نروژ، و دانمارک آن را محکوم کردند.

وزارت خارجه سوئد هم در اعتراض به اعدام حبیب اسیود، شهروند ایرانی-سوئدی، کاردار ایران را احضار کرد.

توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد، با «ابراز خشم» از اعدام حبیب اسیود گفت دولت سوئد از ایران خواسته بود که حکم اعدام این شهروند ایرانی-سوئدی را اجرا نکند.

او گفت: «مجازات اعدام مجازاتی غیرانسانی و غیرقابل برگشت است و سوئد همراه با سایر کشورهای اتحادیه اروپا اعمال آن را تحت هر شرایطی محکوم می کند.»

واکنش وزرای خارجه کشورهای اروپایی

وزیر امور خارجه فنلاند با «هولناک» خواندن اعدام این شهروند سوئدی-ایرانی، خواستار توقف فوری اجرای حکم اعدام توسط جمهوری اسلامی شد و تصریح کرد کشورش مخالف اعدام در هر زمانی است.

وزیر امور خارجه لتونی ضمن محکوم کردن شدید اجرای حکم اعدام حبیب اسیود گفت اعدام در تمامی شرایط، مجازاتی غیرانسانی است.

وزیر امور خارجه لیتوانی با محکوم کردن اعدام حبیب اسیود گفت کشورش تمامی اعدام‌ها را بدون استثنا و بی‌درنگ محکوم می‌کند.

وزیر امور خارجه استونی اعدام این شهروند سوئدی-ایرانی را با شدیدترین لحن محکوم کرد و گفت اعدام مجازاتی متعلق به زمان گذشته است و جایی در زمانه کنونی ندارد.

وزارت امور خارجه نروژ با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن اعدام در هر شرایطی گفت کشتن انسان‌ها با پشتیبانی دولتی تاثیری وحشیانه و غیرانسانی بر جامعه دارد.

وزارت امور خارجه دانمارک پشتیبانی کامل خود از سوئد در محکوم کردن اعدام حبیب اسیود را اعلام کرد.

خبرگزاری‌های ایران روز شنبه از اجرای حکم اعدام فرج‌الله چعب معروف به حبیب اسیود خبر دادند. حکم اعدام فرج‌الله چعب معروف به حبیب اسیود به اتهام «افساد فی‌الارض از طریق تشکیل و اداره» گروه «حرکت نضال‌» و «طراحی و اجرای عملیات‌ تروریستی» در استان خوزستان اواخر اسفند به تایید دیوان عالی جمهوری اسلامی رسیده بود.

حبیب اسیود، ۴۸ ساله بود و تابعیت سوئد را داشت. او که مدتی رهبری «جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز» موسوم به حرکت نضال را برعهده داشت، مهرماه سال ۱۳۹۹ در سفرش به ترکیه توسط مامورین امنیتی جمهوری اسلامی ربوده و به ایران منتقل شد.

واکنش سازمان حقوق بشر ایران

سازمان حقوق بشر ایران هم اعدام حبیب اسیود را «شدیدا محکوم» کرد و خواهان «واکنش شدید جامعه جهانی نسبت به این قتل فراقضایی» است.

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران در این خصوص گفت:‌ «اعدام حبیب چعب مصداق بارز تروریسم حکومتی است.»

او گفت: «حبیب چعب یک شهروند دوتابعیتی بود که حکومت برای گرفتن امتیاز از کشورهای اروپایی او را در خارج از مرزهای ایران ربوده و پس از محاکمه در یک دادگاه نمایشی بدون هیچ یک از معیارهای دادرسی عادلانه به مرگ محکوم کرده بود. این عمل تروریستی جمهوری‌اسلامی باید با واکنش قوی اتحادیه اروپا و بخصوص دولت سوئد مواجه شود. در غیر این صورت هیچیک از شهروندان اروپایی در نزدیکی مرزهای ایران امنیت نخواهند داشت.»

آخرین جلسه دادگاه حبیب اسیود سوم آبان در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی در تهران برگزار شد.

نهادهای امنیتی حکومت ایران در سال‌های گذشته شماری از فعالان سیاسی و مخالفان جمهوری اسلامی از جمله روح‌الله زم، جمشید شارمهد، و حبیب اسیود را از کشورهای همسایه ربوده و به ایران منتقل کردند.

قوه قضاییه روح‌الله زم و حبیب اسیود، شهروند ایرانی سوئدی را اعدام و جمشید شارمهد، شهروند دوتابعیتی ایرانی آلمانی را به اعدام محکوم کرده است.

وحید بهشتی فعال سیاسی و رسانه ای که در هفتاد و دومین روز اعتصاب غذایش به بیمارستان منتقل شد در توییتی در واکنش به اعدام آقای حبیب اسیود نوشته است:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...