پخش زنده
Home » بین المللی » زلنسکی: پوتین همانند خروج صدام از کویت بازنده از اوکراین خارج خواهد شد
In this photo provided by the Ukrainian Presidential Press Office, Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy addresses the nation in Kyiv, Ukraine, late Monday, March 7, 2022. (Ukrainian Presidential Press Office via AP)

زلنسکی: پوتین همانند خروج صدام از کویت بازنده از اوکراین خارج خواهد شد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در بحبوحه افزایش خسارات روسیه و اوکراین در جریان جنگی که وارد دومین سال خود شده است، نسبت به پیروزی کشورش در این جنگ، ابزار اطمینان کرد.

زلنسکی، یکشنبه ۳ اردیبهشت در مصاحبه با «العربیه» گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، شکست خورده از خاک اوکراین خارج خواهد شد، به همان شکل که صدام حسین، رئیس جمهوری فقید عراق از کویت خارج شد.
او با تاکید بر این که «پوتین هدف مطلوب خود از این تهاجم و همچنین اعتماد مردمش را نیز از دست خواهد داد»، افزود: «او برای نجات جان خود و نه کشورش یا زبان روسی، در حال جنگ در اوکراین است.»
«قدرتمندتر شدیم»

او همچنین تاکید کرد که نسبت به آزادی‌سازی اراضی کشورش و دستیابی به پیروزی، اطمینان دارد اما درعین حال افزود که نمی‌تواند وضعیت میدانی را بسیار رضایت‌بخش توصیف کند. زلنسکی خاطرنشان کرد که نیروهایش نسبت به سال گذشته، «قدرتمندتر» شدند. او گفت: «ما برخی از سرزمین‌های خود را آزاد کردیم… کشور برای پیروزی متحد است.»

زلنسکی با تاکید بر حتمی‌بودن عملیات ضدحمله‌ اوکراین در فصل بهار، از ارائه جزئیات خودداری کرد. به گفته او «ضدحمله، انجام خواهد شد و ما به موفقیت آن باور داریم، اما با توجه به این که ما اکنون در مرحله آماده‌سازی و ارتقاء توانمندی خود هستیم، بیان هرگونه سخنی در این خصوص، دشوار است.»
رئیس جمهوری اوکراین در ادامه مصاحبه‌ با «العربیه» توضیح داد که نیروهای اوکراین نه فقط خود را برای این ضدحمله آماده می‌کنند بلکه همزمان درخطوط تماس حضور داشته و دشمن را در مخمصه گذاشته‌اند.

او ضمن تکذیب اتهامات روسیه علیه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی« ناتو» در خصوص جنگ علیه مسکو، گفت: «در حال حاضر تهاجم هیچ‌یک از اعضای ناتو در هیچ جنگی را مشاهده نمی‌کنم.»
عضویت در «ناتو»

او تاکید کرد که کشورش عضو «ناتو» نیست و برای عضویت در آن به موافقت تمامی اعضای این پیمان دفاعی نیاز دارد.

به گفته زلنسکی، فنلاند در پی بروز این جنگ بود که به عضویت «ناتو» درآمد در حالی که مسکو پیشتر تاکید کرده بود که اجازه نخواهد داد این پیمان در مرزهای روسیه حضور یابد.
تلاش برای صلح

رئیس جمهوری اوکراین خاطرنشان کرد که کشورش همواره به دنبال صلح بوده است، در حالی که مسکو تمایل به تجاوز به همسایگانش داشته است، بدون این که به نظامنامه سازمان ملل متحد و تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین، احترام بگذارد.

زلنسکی همچنین ضمن هشدار نسبت به خطر هسته‌ای که روسیه در جریان این جنگ ایجاد کرد، در اشاره به وضعیت نیروگاه زاپوریژیا در جنوب اوکراین گفت: «تمام جهان نمی‌تواند موجودیت خود را به صرف اشغال بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا از سوی روسیه، به خطر بیاندازد.»

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

اگر هر کشور دیگری بخواهد به اتحادیه روسیه و بلاروس بپیوندد، ممکن است «سلاح‌های هسته‌ای برای همه وجود داشته باشد»

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس، دوشنبه ۸ خرداد گفت که اگر هر کشور دیگری بخواهد ...