پخش زنده
Home » بین المللی » جاوید رحمان: ابعاد سرکوب در اعتراضات ایران می‌تواند مصداق جرایم بین‌المللی باشد

جاوید رحمان: ابعاد سرکوب در اعتراضات ایران می‌تواند مصداق جرایم بین‌المللی باشد

گزارش تازه جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، درباره ابعاد گسترده اقدامات «سرکوبگرانه» جمهوری اسلامی در جریان اعتراضات سراسری در ایران روز جمعه، ۱۹ اسفند، منتشر شد.

گزارش جاوید رحمان بر سرکوب اعتراضات پس از کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد در شهریور سال جاری متمرکز است و نقض حقوق بشر و سرکوب خشونت آمیز اعتراضات سراسری را مورد بررسی قرار داده است.

او می‌گوید، در جریان سرکوب شدید این اعتراضات حداقل ۴۷۶ نفر از جمله ۶۴ نوجوان و ۳۴ زن، کشته شدند.

در این گزارش همچنین به بازداشت بیش از ۱۸ هزار نفر از جمله مدافعان حقوق بشر، دانشجویان، وکلا، روزنامه نگاران، فعالان جامعه مدنی، هنرمندان و ورزشکاران، در جریان اعتراضات سراسری اشاره شده است.

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران تصریح کرد، سیاست آشکار حکومت جمهوری اسلامی در برابر این اعتراضات نقض شدید حق حیات، آزادی و امنیت شخصی، حق عدم شکنجه یا رفتار یا مجازات ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز، حق قرار نگرفتن در معرض تجاوز جنسی و سایر اشکال خشونت جنسی، بوده است.

جاوید رحمان تاکید کرده است، دامنه و ابعاد سرکوب‌ها، آزارها و نقض حقوق انسانی از جمله کشتار، حبس، ناپدیدسازی اجباری، شکنجه و تجاوز جنسی به حدی است که ممکن است در زمره ارتکاب جرایم بین‌المللی، به ویژه جنایت علیه بشریت قرار گیرد.

او در ادامه خواهان اتحاد جامعه بین المللی برای پاسخگو کردن حکومت جمهوری اسلامی در قبال نقض فاحش حقوق بشر در ایران از طریق یک سازوکار قانونی شد.

جرقه اعتراضات سراسری و ادامه‌دار در ایران از روز ۲۶ شهریور در پی کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی زده شد و دامنه آن به سرعت گسترش یافت.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...