پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » بایدن: آمریکا ۳۱ فروند تانک آبرامز به اوکراین می‌دهد

بایدن: آمریکا ۳۱ فروند تانک آبرامز به اوکراین می‌دهد

دولت آمریکا روز چهارشنبه پنجم بهمن اعلام کرد که در چند ماه آینده ۳۱ فروند تانک پیشرفته «آبرامز‌ ام۱» به اوکراین خواهد داد.

جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا این تصمیم را طی سخنانی در کاخ سفید اعلام کرد و گفت: «اوکراین برای بهبود مانور ارتش این کشور در مناطق مسطح به تانک نیاز دارد.»

او ضمن قدردانی از تصمیم دولت آلمان برای ارسال تانک‌های «لئوپارد ۲» برای اوکراین افزود: «آلمان به شکل چشمگیری کمک‌های نظامی خود را افزایش داده است. روسیه تصور می‌کرد که ما دچار تفرقه خواهیم شد ولی ما کاملا و در همه زمينه‌ها متحد هستیم.»

دولت آمریکا تا چندی پیش ظاهرا به ارسال تانک‌های پیشرفته «آبرامز‌ ام۱» برای اوکراین تمایلی نداشت ولی به نظر می‌رسد که برای قانع کردن دولت آلمان به ارسال تانک به اوکراین ناگزیر شده است موضع خود را تغییر دهد.

مقامات ارشد آمریکایی در توضیح تصمیم جدید واشینگتن گفتند ارسال تانک‌های آمریکایی به اوکراین چندین ماه طول خواهد کشید و آن را بخشی از اقدامات درازمدت غرب برای تقویت قدرت دفاعی اوکراین توصیف کردند.

هنوز محل و زمان آموزش پرسنل اوکراینی برای استفاده از تانک‌های «آبرامز‌ ام۱» مشخص نشده است.

تانک‌های «آبرامز‌ ام۱» بسیار پیشرفته و گران‌قیمت و نگهداری و تعمیر آنها پیچیده است و به دلیل مصرف سوخت جت از نظر لجستیکی و پشتیبانی نیز دردسرهای ویژه خود را دارند. به گفته کارشناسان، قیمت هر تانک «آبرامز‌ ام۱» شامل آموزش و نگهداری بالغ بر ۱۰ میلیون دلار است.

تصمیم کشورهای حامی اوکراین از جمله بریتانیا، فرانسه، آلمان و آمریکا برای دادن تانک به اوکراین بخشی از آمادگی برای مقابله با حملات احتمالی و شدیدتر ارتش روسیه پس از پایان زمستان و شروع ضد حمله‌های گسترده ارتش اوکراین با هدف بازپس گیری مناطق اشغالی در شرق و جنوب این کشور است.

جو بایدن در بخش دیگری از سخنان خود در روز چهارشنبه تاکید کرد که «ارسال این تانک‌ها تهدید تهاجمی علیه روسیه نیست».

یک مقام مطلع در واشینگتن گفت که تصمیم آمریکا برای ارسال تانک به اوکراین بخشی از مذاکرات با برلین برای قانع کردن دولت آلمان به ارسال تانک‌های «لئوپارد ۲» بوده است و دولت آمریکا در نهایت حاضر شد برای ترغیب آلمان این تصمیم مهم را اتخاذ کند.

رییس جمهوری آمریکا طی هفته‌های اخیر در مورد ارسال سلاح‌های پیشرفته‌تر برای اوکراین چندین بار با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان گفت‌وگو داشته و به گفته مقامات کاخ سفید، روز چهارشنبه نیز آقای بایدن یک بار دیگر با رهبران آلمان، فرانسه و بریتانیا برای هماهنگ کردن کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین مذاکره کرده است.

یک مقام آمریکایی گفت تصمیم روز چهارشنبه نتیجه یک دیپلماسی موفق با هدف هماهنگی و تقویت همکاری متحدان غربی برای تداوم حمایت از اوکراین است.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین در واکنش به تصمیم آمریکا گفت:«ارسال تانک‌های آبرامز به هدر دادن پول است چون مثل هر تانک دیگری در آتش خواهند سوخت. هر کارشناسی به خوبی می‌داند که این اقدام مسخره و اغراق در افزودن به قدرت رزمی ارتش اوکراین است.»

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...