پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » تجمع ایرانیان خارج کشور؛ درخواست تعطیلی «مسجد امام علی، لانه جاسوسی جمهوری اسلامی در سوئد»

تجمع ایرانیان خارج کشور؛ درخواست تعطیلی «مسجد امام علی، لانه جاسوسی جمهوری اسلامی در سوئد»

به گزارش ایران اینترنشنال، روز شنبه اول بهمن، معترضان ایرانی با تجمع مقابل مسجد امام علی در شمال شهر استکهلم، خواهان تعطیلی این مرکز شدند که از آن با عنوان «لانه جاسوسی جمهوری اسلامی» یاد کردند.

هم‌زمان، ایرانیان مقیم ملبورن، سیدنی، آدلاید، بریزبن، هامبورگ، کلن، برلین، کپنهاک، اوکلند و …، در حمایت از خیزش انقلابی مردم ایران علیه جمهوری اسلامی تجمع کردند.

از آغاز خیزش سراسری در ایران، در ده‌ها شهر خارجی نیز ایرانیان مقیم و غیر‌ایرانیان، هر هفته و در روزهای مختلف دست به برگزار کردن تجمعات و راهپیمایی‌هایی زده‌اند که تا امروز ادامه دارد.

سوئد؛ استکهلم، گوتنبرگ

روز شنبه در شهر گوتنبرگ شماری از ایرانیان در حمایت از خیزش انقلابی مردم ایران تجمع کرده و سرودهایی انقلابی را همخوانی کردند.

جمعی از ایرانیان مقیم سوئد هم مقابل مسجد امام علی استکهلم تجمع کرده و با روشن کردن شمع، نمایش عکس‌هایی از اعدام‌شدگان و کشته‌شدگان خیزش انقلابی و گذاشتن گل کنار تصاویرشان، یاد قربانیان جمهوری اسلامی را گرامی داشتند.

بر اساس گزارش‌ها، حدود دو میلیون نفر از جمعیت سوئد را مهاجرانی با ادیان مختلف تشکیل می‌دهند و دولت به مراکز دینی آنان از جمله مسجد امام علی استکهلم وابسته به جمهوری اسلامی، کمک مالی می‌کند.

تجمع‌کنندگان، ایرانیان مقیم سوئد، فعالان حقوق بشری و سیاسی اما این مسجد را نه محلی برای عبادت مسلمانان و به خصوص شیعیان ساکن سوئد که یک «لانه جاسوسی برای جمهوری اسلامی» می‌دانند.

رسانه‌های سوئد نیز در یک سال گذشته گزارش‌های متعددی درباره این مسجد و مساجد دیگر شهرهای این کشور از جمله در مالمو منتشر کردند و با اشاره به این که در این مساجد عمل صیغه انجام می‌شود، از آن با عنوان «تن‌فروشی قانونی» نام بردند.

برخی نمایندگان پارلمان سوئد نیز خواهان تعطیلی این اماکن شدند چرا که به گفته آنان، این مساجد و به طور مشخص مسجد امام علی استکهلم، علاوه بر کمک‌هزینه‌ای که از محل مالیات مردم سوئد دریافت می‌کنند، از دولت‌های غیر‌دموکراتیک مانند جمهوری اسلامی ایران هم بودجه می‌گیرند.

مسجد امام علی اما شبیه به فضای مرسوم مساجد در ایران نیست بلکه مرکزی با حدود ۲۰ کارمند است که بر اساس گزارش خبرنگار ایران‌اینترنشنال، تاکنون پاسخگوی هیچ سوالی چه به شکل حضوری و چه از طریق ایمیل‌ها نبوده است.

اما در هفته‌های گذشته، شماری از ایرانیان با تجمع مقابل مرکز اسلامی فرانکفورت و هامبورگ، آن‌ها را نیز لانه جاسوسی جمهوری اسلامی خوانده و خواهان تعطیلی‌شان شدند.

بسته شدن تمامی مساجد، مراکز و نهادهای مرتبط با جمهوری اسلامی، سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌ها در شهرهای آلمان و اخراج سفیران و دیپلمات‌های ایرانی از این کشور، از جمله خواسته‌های تجمع‌کنندگان بود.

استرالیا؛ ملبورن، سیدنی، آدلاید و بریزبن

روز شنبه همچنین ایرانیان مقیم استرالیا در شهرهای ملبورن، سیدنی، آدلاید و بریزبن برای حمایت از خیزش انقلابی مردم ایران علیه جمهوری اسلامی تجمع کردند.

در شهر ملبورن تجمعی در حمایت از کارزار تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران برپا شد و تجمع‌کنندگان از دولت استرالیا خواستند تا سپاه را هم‌زمان با اروپا، در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.

گروهی از تجمع‌کنندگان با پوشیدن پیراهن‌های سپید به یاد صلح و آزادی و برخی دیگر با بستن چشم‌بند، اعتراض خود را به رفتارهای خشونت‌آمیز جمهوری اسلامی با مخالفانش از جمله شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای به چشم معترضان نشان دادند.

در این تجمع همچنین معترضان علیه جمهوری اسلامی و علی خامنه‌ای شعار دادند.

نیوزیلند؛ اوکلند

در شهر اوکلند نیز گروهی از ایرانیان مقیم نیوزیلند در حمایت از خیزش انقلابی مردم علیه جمهوری اسلامی تجمع و راهپیمایی کردند.

این معترضان خواهان آزادی و تغییر رژیم در ایران شده و شعارهایی چون «زن، زندگی، آزادی» سر دادند.

دانمارک؛ کپنهاک

روز شنبه شماری از ایرانیان مقیم دانمارک روبه‌روی دادگاه بزرگ کپنهاک تجمع کردند تا صدای زندانیان سیاسی و کشته‌شدگان خیزش انقلابی مردم ایران باشند.

تجمع‌کنندگان با نمایش تصاویری از معترضان کشته شده، شعارهایی چون «مرگ بر اصل ولایت فقیه» و «مرگ بر خامنه‌ای» سر دادند.

گروهی از زنان معترض نیز در اقدامی نمادین، روسری‌های خود را در سطل زباله انداختند.

اسپانیا؛ بارسلونا

ایرانیان مقیم اسپانیا در شهر بارسلونا تجمع و راهپیمایی اعتراضی شکل دادند.

معترضان ضمن حمایت از خیزش انقلابی مردم ایران، نام اعدام‌شدگان اعتراضات مانند محسن شکاری و محمدمهدی کرمی را فریاد زدند.

آلمان؛ هامبورگ، کلن، برلین

ایرانیان مقیم آلمان در تجمع روز شنبه در شهر هامبورگ، سرودهای انقلابی را همخوانی کرده و تصاویری از معترضان کشته شده به نمایش گذاشتند.

در شهر کلن هم گروهی از ایرانیان مقیم آلمان در حمایت از خیزش انقلابی علیه جمهوری اسلامی تجمع کردند.

هم‌زمان در برلین، انجمن‌های پزشکان و کادر درمان کشورهای اروپایی، گردهمایی اعتراضی برگزار کردند.

تجمع‌کنندگان ضمن محکوم کردن اقدامات رژیم جمهوری اسلامی در هدف قرار دادن معترضان، بر حمایت از حقوق کادر درمان و بیماران که از سوی دستگاه‌های امنیتی و قضایی نقض می‌شود، تاکید کردند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...