پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » هشدار وزیر خارجه اسرائیل درباره «تهدید ناشی از ایران» در اجلاس داووس

هشدار وزیر خارجه اسرائیل درباره «تهدید ناشی از ایران» در اجلاس داووس

الی کوهن، وزیر خارجه جدید اسرائیل، که در نخستین سفر خارجی خود در پنجاه و سومین اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس در سوییس شرکت کرده، در دیدار با شماری از همتایان و سران کشورهای اروپایی و روسای نهادهای اقتصادی جهان خواست «تهدید ناشی از ایران» را جدی بگیرند.

به گزارش روزنامه‌ یدیعوت آحرونوت، آقای کوهن روز چهارشنبه، ۲۸ دی، در دیدار با ایگناسیو کاسیاس، وزیر خارجه سوییس، ضمن ابراز خشنودی از عضویت این کشور در مقام غیر دایم شورای امنیت، اظهار داشت: ایران ثبات جهانی را به مخاطره انداخته است.

او افزود: اقدامات سوییس در نهادهای جهانی، به‌ویژه در شورای امنیت در قبال ایران، اهمیت زیادی دارد.

آقای کوهن در ملاقات با ادی راما، نخست‌وزیر آلبانی، نیز از مجموعه اقدامات و سیاست دولت تیرانا در برابر ایران، به‌ویژه قطع رابطه دیپلماتیک در پی «اقدامات تروریستی ایران»، تقدیر کرد.

وزیر خارجه اسرائیل چهارشنبه شب نیز گفت از تصمیم پارلمان اروپا مبنی بر تروریستی شناختن سپاه پاسداران استقبال می‌کند و آن را «گامی مهم در مبارزه با رژیم جمهوری اسلامی ایران می‌داند».

مسیح علی‌نژاد، فعال سیاسی مخالف جمهوری اسلامی ایران، که به اجلاس داووس رفته، روز چهارشنبه از میان حضار در جمعی که صدراعظم آلمان در آن سخن می‌گفت، از اولاف شولتس پرسید: «در حالی که سپاه پاسداران چهار ماه است نوجوانان را کف خیابان می‌کشد و با پهپادهایش مردم بی‌گناه اوکراین را سلاخی می‌کند، چرا آلمان هنوز سپاه را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار نداده است؟».

آقای شولتس در پاسخ گفت که آلمان اتخاذ گام‌های ضروری بعدی در قبال ایران را بررسی می‌کند.

خانم علی‌نژاد و نازنین بنیادی، فعال سیاسی و بازیگر ایرانی- آمریکایی، در نخستین روز اجلاس مجمع جهانی داووس میهمان سخنران یک پانل در مورد حقوق بشر بودند. در این پانل، خانم علی‌نژاد گفت توییتر و اینستاگرام که عامه ایرانیان به آن دسترسی ندارند، امکان فعالیت آزادانه «قاتلانی» چون علی خامنه‌ای و ابراهیم رئیسی را فراهم کرده‌اند.

خانم علی‌نژاد از این‌که اتحادیه اروپا در برقراری تحریم علیه شخص علی خامنه‌ای نیز «کوتاهی کرده»، انتقاد کرد.

روزنامه اعتماد در تهران روز ۲۹ دی نوشت در حالی که شرایط اقتصادی ایران در بدترین وضعیت خود است و رقبای ایران در داووس حضوری قابل توجه دارند و از جمله ۸ مقام ارشد سعودی در آن شرکت کرده‌اند، جمهوری اسلامی ایران غایب این اجلاس است و ممکن است که اصولا دعوت نشده بود.

پا به پای تشدید سرکوب داخلی در چهار ماه اعتراضات داخلی ایران، جایگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به شدت ضعیف شده و سران بزرگ‌ترین کشورهای اروپایی و خاور دور، در بسیاری از فرصت‌ها با محکوم کردن ایران به لزوم تشدید گام‌های هماهنگ کشورهای متحد علیه تهران تاکید می‌کنند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...