پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » اعدام علیرضا اکبری؛ بریتانیا و فرانسه کاردار سفارت ایران را احضار کردند

اعدام علیرضا اکبری؛ بریتانیا و فرانسه کاردار سفارت ایران را احضار کردند

در پی اعدام علیرضا اکبری، از مقامات پیشین وزارت دفاع ایران به اتهام جاسوسی برای بریتانیا، این کشور به همراه فرانسه کاردار سفارت‌های ایران در لندن و پاریس را احضار کردند. هم‎‌زمان وزارت خارجه ایران نیز از احضار سفیر بریتانیا در تهران خبر داد.

وزارت خارجه ایران روز شنبه ۲۴ دی‌ماه اعلام کرد سایمون شرکلیف سفیر انگلیس در تهران به وزارت خارجه احضار شده است.

این گزارش می‌افزاید مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه در دیدار با آقای شرکلیف با اشاره به «اطلاعات متقن به دست آمده درباره دام طراحی شده برای علیرضا اکبری از سوی طرف انگلیسی»، گفته است دولت بریتانیا باید پاسخگوی برقراری ارتباطات «نامتعارف منجر به تعرض به امنیت ملی» جمهوری اسلامی ایران باشد.

وزارت خارجه ایران همچنین درخواست بریتانیا از ایران برای توقف حکم اعدام علیرضا اکبری را «حمایت ناموجه و شیطنت‌آمیز از عامل جاسوسی» خوانده و عنوان کرده که این امر «با ادعای روابط مبتنی بر احترام متقابل سازگار نیست».

بریتانیا روز شنبه اعدام آقای اکبری را «اقدامی وحشیانه» خواند و گفت که بدون مجازات نخواهد ماند و کاردار سفارت ایران در لندن را احضار کرد.

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا با انتشار توئیتی گفت که از اعدام علیرضا اکبری شهروند ایرانی-بریتانیایی در ایران وحشت‌زده شده‌ است و «این اقدامی بی‌رحمانه و بزدلانه بود که توسط یک رژیم وحشی و بدون احترام به حقوق بشر مردم خود انجام شد.»

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا نیز با انتشار توئیتی اعلام کرد: «این اقدام وحشیانه مستحق محکومیت به شدیدترین وجه ممکن است. این موضوع بدون چالش نخواهد بود.»

هم‌زمان وزارت خارجه فرانسه از احضار کاردار ایران در این کشور در واکنش به اعدام آقای اکبری خبر داد.

کاترین کولونا وزیر خارجه فرانسه در دیدار با کاردار سفارت ایران هشدار داد «نقض مکرر قوانین بین‌المللی توسط ایران، به ویژه در رابطه با رفتار با اتباع خارجی و بازداشت خودسرانه آنها، نمی‌تواند بی پاسخ بماند».

مرکز رسانه قوه قضاییه روز شنبه ۲۴ دی‌ماه اعلام کرد که حکم اعدام آقای اکبری «به اتهام افساد فی‌الارض و اقدام گسترده علیه امنیت داخلی و خارجی کشور از طریق جاسوسی برای دستگاه اطلاعاتی دولت انگلیس» اجرا شده است.

در فایل‌های صوتی که در چهار روز گذشته، از جمله توسط بی‌بی‌سی فارسی، منتشر شده، می‌توان توضیحات آقای اکبری را شنید که می‌گوید اتهاماتش ساختگی است و از او تحت شکنجه اعتراف گرفته شده است.

وزیر خارجه بریتانیا روز شنبه در پیام خود ضمن ابراز همدردی با خانواده آقای اکبری به جمهوری اسلامی هشدار داده است: «این اقدام [ایران] بی‌پاسخ نخواهد ماند».

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...