پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » ایرانیان مقیم خارج ورودی دفتر شارلی ابدو را گلباران کردند

ایرانیان مقیم خارج ورودی دفتر شارلی ابدو را گلباران کردند

در پی حمله حکومتی به نشریه فرانسوی، شماری از ایرانیان مقیم فرانسه روز پنج‌شنبه، ۲۲ دی‌ماه، با اهدای گل و قرار دادن آن در خارج از دفتر پیشین نشریه «شارلی ابدو» حمایت خود از این رسانه را نشان دادند.

هفته‌نامه طنز شارلی ابدو دو شماره اخیر خود را به کاریکاتورهایی از رهبر جمهوری اسلامی با موضوع نقش او در سرکوب اعتراضات «زن زندگی آزادی» اختصاص داده بود.

این اقدام واکنش تند مقامات جمهوری اسلامی را در پی داشت تا جایی که حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، در هفته جاری دست‌اندرکاران این نشریه را تهدید کرد و گفت که آن‌ها را به «عاقبت سلمان رشدی» ارجاع می‌دهد.

در همین حال وزارت خارجه جمهوری اسلامی در واکنش‌هایی رسمی، انتشار کاریکاتورهای علی خامنه‌ای در این نشریه را «توهین به مقدسات» و «ارزش‌های دینی و ملی» خوانده است.

با وجود واکنش تند مقامات جمهوری اسلامی، امانوئل مکرون، رئیس‌ جمهور فرانسه و دیگر مقام‌های بلندپایه این کشور از شارلی ابدو دفاع کرده‌اند.

نشریه شارلی ابدو هم با پافشاری بر موضع پیشینش در حمایت از زنان و معترضان ایرانی در شماره دوم خود سرمقاله‌اش را به زبان فارسی منتشر کرد.

فرزانه روستایی، روزنامه‌نگار مقیم سوئد که کمپینی برای اهدای گل به نشریه شارلی ابدو راه انداخته بود، پیشتر اعلام کرده بود که روابط عمومی این نشریه پیغام داده است: «به‌دستور مقام‌های امنیتی پاریس، شارلی ابدو در حال حاضر در یک دفتر کاملاً مخفی کار می‌کند که هیچ‌کس اجازه ندارد در مورد آدرس آن صحبت کند و همه کارکنان اصلی آن با اسکورت پلیس جابه‌جا می‌شوند.»

به‌ نوشته خانم روستایی، مسئول روابط عمومی این هفته‌نامه طنز همچنین به او گفته است: «اگر می‌خواهید برای ما گل بفرستید، ما یک طورهایی به شما می‌گوییم کجا گل بخرید و پول آن را بدهید و بروید و ما هر وقت صلاح دیدیم، خودمان می‌رویم آن را می‌گیریم، اما شما هیچ‌کس از ما را در جایی ملاقات نمی‌کنید.»

به دنبال حمله تروریستی مرگبار هشت سال پیش، دفتر کنونی شارلی ابدو در مکانی مخفی است، و از همین رو ایرانیان مقیم فرانسه ورودی ساختمان پیشین این نشریه را گلباران کردند.

دفتر شارلی ابدو در پاریس پیش از این دست‌کم سه بار هدف حمله قرار گرفته است. در مرگبارترین حمله که روز هفتم ژانویه ۲۰۱۵ (۱۷ دی ۱۳۹۳) توسط دو مسلمان تندرو و در واکنش به انتشار کاریکاتوری از پیامبر اسلام رخ داد، دست‌کم ۱۲ نفر کشته و حدود ده نفر زخمی شدند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...