پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » ناوگان پنجم آمریکا از توقیف کشتی حامل سلاح‌های قاچاق جمهوری اسلامی به یمن خبر داد

ناوگان پنجم آمریکا از توقیف کشتی حامل سلاح‌های قاچاق جمهوری اسلامی به یمن خبر داد

ناوگان پنجم دریایی آمریکا از رهگیری و توقیف یک کشتی با محموله تسلیحات تهاجمی قاچاقی از ایران به مقصد یمن خبر داد.

ناوگان پنجم آمریکا، سه‌شنبه ۲۰ دی، در بیانیه‌ای افزود که این کشتی حاوی ۲۱۱۶ قبضه سلاح جنگی بوده که هنگام عبور از آب‌های بین‌المللی از مبدا ایران به یمن، در خلیج عمان توسط نیروهای دریایی ایالات متحده رهگیری و توقیف شده است.

در این بیانیه آمده است که ارسال یا فروش تسلیحات به شبه‌نظامیان حوثی به طور مستقیم و غیرمستقیم، ناقض قطعنامه شورای امنیت و قوانین بین‌المللی است.


به گفته برد کوپر، فرمانده ناوگان پنجم دریایی آمریکا، این محموله تسلیحاتی بخشی از «رویکرد ثابت تهران برای برهم‌زدن ثبات است.»


کوپر افزود: «ما هشیاری خود را برای افشای هرگونه فعالیت دریایی که مانع آزادی ناوبری شده یا امنیت منطقه‌ای را به مخاطره بیندازد، حفظ خواهیم کرد.»
از سویی تیموتی هاوکینز، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده، مستقر در خاورمیانه نیز اعلام کرد که سلاح‌های کلاشینکف پیچیده‌شده در پارچه، در این کشتی پیدا شد.

یک بالگرد «شینوک» به همراه قایق گشتی «یو اس اس مونسون» و ناوشکن حامل موشک‌های هدایت‌شونده «یو اس اس سالیوان»، این سلاح‌ها را توقیف کردند.

این سلاح‌های توقیف شده، مشابه دیگر جنگ‌افزارهای تهاجمی ارسالی از مبدا ایران به مقصد یمن است که قبلاً توسط نیروی دریایی مصادره شده بود.
به‌موجب تحریم تسلیحاتی سازمان ملل از سال ۲۰۱۴ و پس از کودتای شبه‌نظامیان حوثی علیه دولت قانونی یمن، ارسال سلاح به حوثی‌ها، ممنوع شده است.

ایران همواره رویکرد خود در بی‌ثبات کردن منطقه و تهدید علیه تجارت جهانی در آبراههای بین‌المللی را با پشتیبانی مالی و نظامی از حوثی‌های کودتاگر در یمن و ارسال جنگ‌افزار و فناوری‌های موشکی و پهپادی از جمله به این گروه شبه‌نظامی نیابتی خود پیش‌برده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...