پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » تداوم واکنش‌‌ها به اعدام‌ معترضان ایران؛ آلمان، فرانسه و پاپ، جمهوری اسلامی را محکوم کردند

تداوم واکنش‌‌ها به اعدام‌ معترضان ایران؛ آلمان، فرانسه و پاپ، جمهوری اسلامی را محکوم کردند

واکنش‌های جهانی به اعدام معترضان در ایران از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ادامه دارد و در تازه‌ترین موارد، دولت‌های آلمان و فرانسه و همچنین رهبر کاتولیک‌های جهان، حکومت ایران را به دلیل استفاده از اعدام برای سرکوب معترضان محکوم کردند.

به گزارش ایران اینترنشنال؛ سخنگوی دولت آلمان روز دوشنبه جمهوری اسلامی را به دلیل استفاده از مجازات اعدام علیه معترضان محکوم کرد و گفت که برلین قصد دارد با اقدامات بین‌المللی جدید بر مقام‌های جمهوری اسلامی فشار بیاورد.

او در یک نشست خبری افزود: «به ایران باید نشان داده شود که اقداماتش هزینه دارد.»

هم‌زمان فرانسه از اعلام احکام جدید اعدام معترضان (حکم سه معترض در اصفهان) پس از اعدام دو معترض در دو روز پیش، ابراز تاسف و بار دیگر اعدام معترضان در ایران را محکوم کرد.

وزارت خارجه فرانسه روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای نوشت که این اعدام‌ها نمی‌تواند جایگزین «پاسخی به خواسته‌های مشروع مردم برای آزادی باشد».

همچنین پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان در دیدار سالانه خود با سفرا و نمایندگان کشورهای خارجی در واتیکان، برای اولین بار اعدام معترضان در ایران را محکوم کرد.

او گفت: «مجازات اعدام نمی‌تواند برای عدالت دولتی مورد استفاده قرار گیرد، زیرا این مجازات بازدارنده نیست و برای قربانیان عدالت ایجاد نمی‌کند، بلکه فقط تشنگی برای انتقام را تقویت می‌کند.»

رهبر کاتولیک‌های جهان تاکید کرد: «در جاهایی که مجازات اعدام همچنان اعمال می‌شود، حق حیات هم در معرض تهدید است، که نمونه‌اش را پس از تظاهرات اخیر در ایران برای کرامت بیشتر به مقام زن، شاهد هستیم.»

پاپ فرانسیس، پیشتر چندان از جمهوری اسلامی انتقاد نکرده بود و فقط در یک سخنرانی در آستانه سال نو میلادی و هم‌زمان با خیزش انقلابی ایرانیان، خواستار پایان بخشیدن به «خونریزی در ایران» شد.

او دو ماه پیش نیز در بازگشت از سفر چهار روزه خود به بحرین، به پرسشی درباره نقش زنان در خط مقدم اعتراضات ایران پاسخی نداد و به نقش زنان به طور کلی پرداخت و گفت: «هر بار که به یک زن در واتیکان منصبی داده می‌شود، اوضاع بهتر می‌شود.»

اعدام چهار معترض در ایران و صدور احکام اعدام برای دیگر معترضان موجی از محکومیت‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی به راه انداخته است.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل روز یکشنبه اعلام کرد: «رژیم تروریستی جمهوری اسلامی دو جوان ایرانی را که تنها گناهشان اعتراض علیه استبداد بود، به دار آویخت. اسرائیل این قتل جنایتکارانه را شدیدا محکوم می‌کند.»

همچنین ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، دادگاه فرمایشی و اعدام دو معترض جوان ایرانی را به شدت محکوم کرد و گفت: «این اعدام‌ها جزو اصلی تلاش رژیم برای سرکوب اعتراضات است. ما به همکاری با شرکای خود برای پیگیری پاسخگو کردن این رژیم در قبال سرکوب وحشیانه‌اش ادامه می‌دهیم.»

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، نیز گفت: «از اعدام دو جوان ایرانی دیگر توسط رژیم ایران پس از محاکمه‌های ساختگی آنها وحشت‌زده شدم. این اعدام‌ها باید متوقف شوند. ما و دیگر کشورها در سراسر جهان به پاسخگو کردن رهبری ایران ادامه خواهیم داد.»

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، نیز گفت از اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی «شوکه، وحشت‌زده و خشمگین» شده است. او با اشاره به «محاکمه‌های خودسرانه و ساختگی» این دو معترض افزود: «آنها برای اعتراض شکنجه شدند. این اعدام‌ها باید به شدیدترین وجه ممکن محکوم شود.»

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...