پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » ابراز انزجار بریتانیا، فرانسه و آمریکا نسبت به اعدام دو جوان معترض دیگر در ایران

ابراز انزجار بریتانیا، فرانسه و آمریکا نسبت به اعدام دو جوان معترض دیگر در ایران

در ادامه واکنش‌های جهانی به اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی در ارتباط با اعتراضات جاری در ایران، بریتانیا، فرانسه و آمریکا آن را «منزجرکننده» خواندند و خواهان توقف فوری خشونت جمهوری اسلامی نسبت به مردم ایران شدند.

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، روز شنبه ۱۷ دی‌ماه با محکوم کردن این اعدام‌ها گفت کشورش به شدت مخالف حکم اعدام در هر شرایطی است.

وزارت خارجه فرانسه هم اعدام‌ها در ایران را «نفرت‌انگیز» خواند و از مقامات جمهوری اسلامی خواست به آرزوهای مشروع مردم توجه کند.

هم‌زمان جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد این یک نشانه دیگر از سرکوب خشونت‌آمیز جمهوری اسلامی علیه معترضان است.

اتحادیه اروپا نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز «خوف و وحشت» از اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی، این اقدام حکومت را گواهی دیگر بر «سرکوب وحشیانه» تظاهرات مدنی به دست مسئولان جمهوری اسلامی دانست.

همچنین رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران ضمن محکوم کردن اجرای احکام اعدام «دادگاه‌های ساختگی» ایران، گفت این اعدام‌ها باید متوقف شود.

در پی اجرای حکم اعدام دو جوان در روز شنبه، هلند برای دومین بار طی یک ماه سفیر جمهوری اسلامی را برای ابراز «نگرانی عمیق» خود در این‌باره احضار خواهد کرد.

ووپکه هوکسترا، وزیر خارجه هلند، اعلام کرد که از شنیدن خبر «اعدام‌های هولناک معترضان در ایران وحشت‌زده» شده است.

دور تازه اعتراضات سراسری در ایران از ۲۶ شهریور در واکنش به جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد و به سرعت به شهرهای مختلف گسترش یافت. جمهوری اسلامی برای سرکوب این اعتراضات تا کنون چهار معترض جوان را اعدام کرده و به گزارش منابع حقوق بشری، دست‌کم صد معترض دیگر نیز در خطر صدور و اجرای حکم اعدام قرار دارند.

این احکام اعدام در شرایطی اجرا شده است که در چهار ماه گذشته نیروهای امنیتی و انتظامی صدها تن از جمله دست‌کم ۶۰ کودک را در جریان اعتراضات سراسری با شلیک مستقیم گلوله یا دیگر انواع شیوه‌های خشونت‌آمیز کشته‌اند. در حال حاضر، هزاران نفر هم در بازداشت نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی هستند و اطلاعات روشنی از وضعیت اغلب آن‌ها در دست نیست.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...