پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » کاریکاتورهای خامنه‌ای؛ تهران انجمن ایران‌شناسی فرانسه در ایران را تعطیل می‌کند

کاریکاتورهای خامنه‌ای؛ تهران انجمن ایران‌شناسی فرانسه در ایران را تعطیل می‌کند

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به چاپ کاریکاتورهایی از علی خامنه‌ای در هفته‌نامه فرانسوی «شارلی ابدو» اعلام کرد فعالیت انجمن ایران‌شناسی فرانسه در ایران را تعطیل می‌کند.

در بیانیه وزارت خارجه که روز پنج‌شنبه، ۱۵ دی، منتشر شد آمده است جمهوری اسلامی سکوت فرانسه در برابر اقدام این نشریه را «برنتابیده و ضمن بازنگری در مناسبات فرهنگی با فرانسه و بررسی امکان ادامه فعالیت فرهنگی فرانسه در ایران، در گام نخست فعالیت انجمن ایران‌شناسی فرانسه در ایران را تعطیل می‌کند».

وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه هم سفیر فرانسه در تهران را احضار کرد و سخنگوی این وزارتخانه به نیکلا روش، سفیر فرانسه در تهران، گفت که «مسئولیت‌های ناشی از این اقدام» را «متوجه دولت فرانسه می‌داند».

نشریه شارلی ابدو که یک نشریه مستقل و غیردولتی است در تازه‌ترین شماره خود کاریکاتورهایی از رهبر جمهوری اسلامی را با موضوع نقش او در سرکوب اعتراضات «زن زندگی آزادی» در ایران منتشر کرد.

این هفته‌نامه در مورد این کاریکاتورها نوشته است: «۸ دسامبر سال گذشته ما مسابقه کشیدن کاریکاتور رهبر جمهوری اسلامی ایران را به راه انداختیم. می‌خواستیم با تمسخرِ این مقام عالی‌رتبهٔ مذهبی که به عصری دیگر تعلق دارد و انداختن او به زباله‌دان تاریخ، از مبارزه مردم ایران برای آزادی حمایت کنیم.»

اعلام تعطیلی انجمن ایران‌شناسی فرانسه در ایران پس از آن صورت می‌گیرد که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در توئیتی شارلی ابدو و دولت فرانسه را تهدید کرده بود که این اقدام «بدون پاسخ قاطع و مؤثر نخواهد بود».

وزارت خارجه جمهوری اسلامی در بیانیه خود همچنین این اقدامات را «مطالبه ملت ایران از دولت فرانسه» عنوان کرده است.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که در ۱۱۰ روز گذشته، در جریان اعتراضات سراسری، شعار علیه علی خامنه‌ای ازجمله حاوی الفاظ جنسی از شعارهای ثابت مردم معترض بوده است.

در سه ماه گذشته جمهوری اسلامی دولت فرانسه را بارها به نقش‌ داشتن در اعتراضات متهم کرده و در حال حاضر نیز دست‌کم هفت شهروند فرانسوی را با اتهام شرکت یا نقش‌ داشتن در اعتراضات بازداشت کرده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...