پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » بحران آب و خشکسالی در ایران؛ منابع آبی کشور ته کشیده و زمین در حال فرونشست است

بحران آب و خشکسالی در ایران؛ منابع آبی کشور ته کشیده و زمین در حال فرونشست است

احد وظیفه، رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی، از افت آب‌های زیرزمینی و ته کشیدن منابع آبی کشور گفت و هشدار داد که در برخی مناطق ایران، زمین در حال فرونشست است.

زنگ خطر بحران آب و خشکسالی در ایران از مدت‌ها پیش به صدا درآمده است و مدیران و متولیان متعددی درباره کاهش منابع آبی در ایران هشدار داده‌اند. از جمله علی سلاجقه، رییس سازمان حفاظت محیط‌ زیست که روز ۳۰ آذر تاکید کرد: «چراغ‌های قرمز وضعیت تامین آب کشور روشن شده است.»

در جدیدترین واکنش‌ها اما احد وظیفه، در گفت‌وگو با خبرآنلاین تاکید کرد: «بهره‌برداری‌های بی حد و حساب از منابع زیرزمینی باعث شده ذخیره این آب‌ها نیز افت بسیاری پیدا کند و خیلی از دشت‌های آبی کشور به دشت‌های ممنوعه تبدیل شود.»

به گفته رییس مرکز ملی اقلیم بحران کم‌آبی تمام کشور را «به‌جز سواحل شمالی» تحت تاثیر قرار داده است اما حتی در این نواحی هم با این که بارندگی‌ها، کم‌آبی را به لحاظ فیزیکی از بین برده، به دلیل فعالیت‌های کشاورزی و جریان‌های فاضلابی، آب‌ها آلوده شده‌اند و آن‌چنان قابلیت بهره‌برداری ندارند.

در روزهای گذشته هم هادی بیگی‌نژاد،‌ عضو کمیسیون انرژی مجلس، از به صدا درآمدن زنگ خطر در حوزه منابع آبی خبر داده و گفته بود: «حتی این که امروز به صورت سر‌جمع گزارش می‌شود حدود ۳۷ درصد سدهای کشور پر است چندان به واقعیت نزدیک نیست و بعضی از سدها خیلی کمتر از این آب دارند.»

از سوی دیگر بر اساس آخرین آمار رسمی شرکت مدیریت منابع آب ایران، دو سد مهم تامین آب شرب کشور یعنی سد لار در تهران و سد اکباتان در همدان، تنها دو درصد ذخیره دارند.

در روزهای گذشته شرکت مدیریت منابع آب ایران گزارش داده بود از میان سدهای مهم تامین آب شرب کشور، ۱۱ سد میزان پر شدگی زیر ۲۰ درصد دارند و بیش از ۸۰ درصد ظرفیت مخازن این سدها خالی است.

بر اساس همین آمار، مجموع ذخایر آبی سدهای کشور ۱۸ میلیارد و ۵۰ میلیون مترمکعب است و به‌طور میانگین، حدود ۶۳ درصد ظرفیت مخازن سدهای کشور هم‌اکنون خالی است.

در پایتخت اما وضعیت وخیم‌تر بوده و سدهای تهران با ۲۷۹ میلیون متر مکعب ذخیره، وضعیتی بی‌سابقه را در نیم قرن اخیر تجربه می‌کنند.

بسیاری از کارشناسان هم پیش از این درباره تبعات تنش‌های آبی مانند افزایش بروز خشکسالی‌های ممتد و مخاطرات جوی چون طوفان‌های گردوخاک هشدار داده‌اند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...