پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » «انهدام ۴۵ پهپاد انتحاری ساخت ایران» در حمله هوایی شب سال نو میلادی روسیه به اوکراین

«انهدام ۴۵ پهپاد انتحاری ساخت ایران» در حمله هوایی شب سال نو میلادی روسیه به اوکراین

ارتش اوکراین اعلام کرد که در دور جدید حملات روسیه علیه اوکراین از عصر شنبه تا بامداد روز یکشنبه، یازدهم دی، ۴۵ فروند پهپاد انتحاری ساخت ایران را رهگیری و منهدم کرده است.

حملات پهپادی و موشکی روسیه به اوکراین در آخرین ساعات سال و سپس در اولین ساعت‌های سال نو میلادی تشدید شد.

نیروی هوایی اوکراین تأکید کرد که شماری از «پهپادهای ایرانی» را تا پیش از نیمه‌شب و ۳۵ فروند دیگر را بعد از شروع سال نو شکار کرده است.

نظر به سابقه کاربرد شمار زیادی از پهپادهای ساخت ایران از سوی ارتش روسیه در حملات هم‌زمان، این احتمال مطرح است که روسیه محموله‌های جدیدی از این پهپادهای ایرانی را دریافت کرده باشد.

اوکراین روز ۹ دی نیز از انهدام ۱۶ فروند پهپاد تهاجمی ایرانی در حریم هوایی خود خبر داده بود.

شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل شنبه‌شب گزارش داده بود که ایران تا کنون «۱۷۰۰ پهپاد انتحاری به روسیه منتقل کرده که ۲۵۰ فروند آن در روزهای گذشته بوده است». این گزارش افزود که محموله جدیدی شامل «۳۰۰ فروند» نیز در روزهای آتی از ایران به روسیه خواهد رسید.

مقامات غربی از جمله بریتانیا نیز موضوع تحویل پهپادهای ایرانی به روسیه را تأیید کرده و تحریم‌هایی هم علیه جمهوری اسلامی اعمال کرده‌اند.

با این حال، جمهوری اسلامی به‌طور رسمی این موضوع را رد کرده و در عین حال برخی مقامات جمهوری اسلامی پس از آن‌که علی خامنه‌ای در دیدار با پوتین از او آشکارا حمایت کرد، به‌طور ضمنی از نقش ایران در تقویت نیروی نظامی مسکو در برابر اوکراین سخن گفته‌اند.

به گزارش رویترز، غیر از حملات پهپادی، صدای آژیری که از خطر حمله قریب‌الوقوع موشکی خبر می‌دهد، از ساعات عصر شنبه در تمامی شهرهای اوکراین طنین‌ انداخته بود و ساکنان کی‌یف، پایتخت، به مدت چهار ساعت پیاپی صدای آژیر را می‌شنیدند.

وضعیت مشابهی نیز در شهرهای استان جنوبی خرسون و استان ژیتومیر در شمال اوکراین برقرار بود.

به گفته نیروی هوایی اوکراین، روسیه در این حملات ۳۱ فروند موشک شلیک کرد و هواپیماهای جنگی آن نیز ۱۲ بار حریم هوایی اوکراین را نقض کردند.

اوکراین که پیشتر ارزیابی کرده بود روسیه در آستانه سال نو حملات به این کشور را گسترش دهد، روسیه را به «ترور در شب سال نو» متهم کرد.

وزارت دفاع بریتانیا نیز که تحولات جنگ روسیه در اوکراین را روزانه رصد می‌کند، احتمال داده بود که روسیه در آغاز سال نو میلادی با تشدید حملات تلاش کند تا شاید اوضاع میدانی را به سود خود تغییر دهد.

ولودمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، در پیام سال نو میلادی ابراز امیدواری کرد که کشورش در سال ۲۰۲۳ برنده جنگ باشد اما افزود که پیروزی با دادن بهای سنگین و با کمک متحدین از خارج میسر خواهد بود نه با معجزه.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...