پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » بریتانیا بر تداوم اقدامات خود تا پاسخگو شدن رژیم جمهوری اسلامی تاکید کرد

بریتانیا بر تداوم اقدامات خود تا پاسخگو شدن رژیم جمهوری اسلامی تاکید کرد

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا در توییتی با اشاره به تحریم کردن کلیت سپاه پاسداران توسط این کشور، نوشت: «در مورد جمهوری اسلامی، ما باید با عمل ء نه فقط با حرف ء رهبری کنیم. ما از زمان مرگ مهسا(ژینا) امینی ۴۷ نفر را تحریم کردیم، جمهوری اسلامی را از کمیسیون وضعیت زنان سازمان ملل بیرون انداختیم و به تحریم کامل سپاه ادامه می‌دهیم.»

او در این توییت که روز جمعه ۹ دی منتشر شده، اعلام کرد:«تا زمانی که رژیم جمهوری اسلامی پاسخگو نباشد متوقف نمی‌شویم.»

پیش از این، وزرای خارجه چهار کشور عضو گروه هماهنگی و واکنش برای قربانیان پرواز Pص۷۵۲، شامل کانادا، بریتانیا، سوئد و اوکراین، در بیانیه خود از رژیم جمهوری اسلامی خواسته‌ بودند که در «روند الزام‌آور داوری اختلافات مربوط به پرونده پرواز Pص۷۵۲ که با شلیک دو موشک زمین به هوای سپاه پاسداران ایران به‌طور غیرقانونی و عامدانه سرنگون شده‌» شرکت کند. این اولین بار بود که این گروه در بیانیه‌ای رسمی شلیک سپاه به هواپیمای مسافربری اوکراینی را «عامدانه» می‌خواند.

چهارشنبه ۷ دی، این گروه اعلام کردند که چنانچه جمهوری اسلامی در بازه ۶ ماهه‌ای که به این کشور داده شده در راستای محاکمه عوامل جنایت شلیک دو موشک زمین به هوای سپاه به هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین اقدام نکند، پرونده به دیوان لاهه ارجاع داده می‌شود.

در تاکید بر تداوم اقدامات بین‌المللی برای پاسخگو کردن مقامات جمهوری اسلامی، جیمز کلورلی در ویدیویی که سه‌شنبه ۶ دی منتشر شد نیز، با اشاره به سرکوب مرگ‌بار اعتراضات و برگزاری دادگاه‌های غیرمنصفانه برای معترضان در ایران، گفت: «ما مستبدان در ایران را مورد بازخواست قرار خواهیم داد.»

او در اظهاراتش گفته بود که بریتانیا کلیت سپاه پاسداران و همچنین تأمین‌کنندگان پهپاد برای روسیه را تحریم کرده است.

خبر تحریم کلیت سپاه پاسداران چند روز بعد از یک اطلاعیه سپاه «ثارالله» در کرمان منتشر شد.

شامگاه یکشنبه ۴ دی، رسانه‌های حکومتی ایران اطلاعیه‌ای را منتشر کردند که در آن سپاه گفته بود هفت نفر، از جمله چند شهروند دوتابعیتی را که با بریتانیا در «ارتباط» بودند، بازداشت کرده است.

در اطلاعیه سپاه، این اشخاص به‌عنوان «لیدر و عنصر اصلی» یک شبکه سازمان‌یافته به نام «زاگرس» در اعتراضات کرمان معرفی شده‌ بودند.

در پی این اطلاعیه نیز، روز دوشنبه ۵ دی‌ماه، «ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در نشست خبری خود اطلاعیه سپاه را تایید کرد و گفت که در این‌باره اطلاعات بیشتر به دولت بریتانیا ارسال شده است.

در پی صدور این اطلاعیه، چهارشنبه ۷ دی، دولت بریتانیا به جمهوری اسلامی هشدار داد که روند بازداشت و فشار به شهروندان خارجی و افراد دوتابعیتی در این کشور را متوقف کرده و به این رویه که از شهروندان دوتابعیتی به‌عنوان «اهرم دیپلماتیک» استفاده می‌کند، پایان دهد.

سخنگوی «ریشی سوناک»، نخست‌وزیر بریتانیا نیز همان‌روز در یک کنفرانس مطبوعاتی گفته بود: «به دنبال توضیحات بیشتر مقامات جمهوری اسلامی در مورد آن دو تابعیتی بریتانیاییءایرانی هستیم.»

او همچنین اعلام کرده بود:«همیشه گفته‌ایم که هرگز نمی‌پذیریم که از اتباع‌مان به‌عنوان اهرم دیپلماتیک استفاده شود و از جمهوری اسلامی می‌خواهیم که از بازداشت غیرعادلانه اتباع بریتانیایی و سایر اتباع خارجی دست بردارد.»

از آغاز اعتراضات ضد‌حکومتی جاری در ایران که در واکنش به حجاب اجباری، خشونت علیه زنان و کشته شدن مهسا (ژینا) امینی توسط گشت ارشاد، با شعار «زن زندگی آزادی» شعله‌ور شده تاکنون ایران بنا بر بولتن‌‌های نهادهای امنیتی خود اذعان کرده که اتباع بیش از ۱۴ کشور را بازداشت کرده است که تحلیلگران سیاسی بر این‌باورند که نظام ایران در پی ناکارآمدی سیاست خارجی آن، با این شگرد همیشگی خود و با به گروگان گرفتن اتباع خارجی و دوتابعیتی‌ها، تلاش دارد به باج‌گیری در تعامل با جهان خارجی ادامه دهد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...