پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » تاکید مولوی عبدالحمید بر آزار جنسی بازداشت‌شدگان

تاکید مولوی عبدالحمید بر آزار جنسی بازداشت‌شدگان

ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی در واکنش به گزارش‌های افشاگرانه نرگس محمدی و ایران‌اینترنشنال، مدعی شد هیچ یک از زنان بازداشت‌شده در جریان اعتراضات، «مطلبی را در خصوص آزار جنسی مطرح نکرده‌اند». از سوی دیگر مولوی عبدالحمید بر تعرض جنسی به زنان معترض تاکید و آن را محکوم کرد.

ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی که زیرمجموعه قوه قضاییه است، روز سه‌شنبه ششم آذر با صدور بیانیه‌ای گفت که کاظم غریب‌آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی، اخیرا بازدیدی از زندان زنان قرچک داشته است اما هیچ‌کدام از زندانیان در این دیدار «مطلب یا شکایتی در خصوص آزار جنسی مطرح نکرده‌اند که بخواهد مورد پیگیری قرار بگیرد».

عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان اما امروز در توییتی نوشت: «چه کسی فکر می‌کرد در نظامی که علما در راس آن هستند و عنوان جمهوری اسلامی دارد، به‌جای شنیدن صدای معترضان، با آنان رفتارهایی مثل قتل، اعدام، تجاوز جنسی و شکنجه‌های سنگین صورت خواهد گرفت؟!»

او در ادامه تاکید کرد: «آمران و عاملان این جنایات چه جوابی در پیشگاه خدا دارند؟!»

روز دوشنبه پنجم دی ماه، ایران‌اینترنشنال گزارشی را از گفت‌وگوهای خود با شماری از زنان معترض بازداشت‌شده منتشر کرد که بر اساس آن این معترضان هنگام بازداشت یا در زمان بازجویی، مورد آزار جنسی ماموران امنیتی جمهوری اسلامی قرار گرفته‌اند.

بر اساس این گزارش‌ها، اعمال خشونت جنسی علیه شهروندان دستگیر شده تنها به یک شهر یا یک بازداشتگاه و زندان محدود نبوده و معترضان دست‌کم در شهرهای تهران، ‌کرج، مشهد، آمل،‌ اصفهان و سنندج هدف آزار جنسی ماموران امنیتی جمهوری اسلامی قرار گرفته‌اند.

پیش از این گزارش، نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی، در نامه‌هایی از زندان از جمله در روز سوم دی، درباره تعرض جنسی به زنان معترض هشدار داده و جزییاتی از این آزار و تعرض‌های جنسی و فیزیکی را افشا کرده است.

سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر ایران هم‌زمان با صدمین روز خیزش انقلابی، در نامه‌ای که در اینستاگرامش هم منتشر شده است، روایت‌های تکان‌دهنده‌ای را از شیوه تعرض جنسی به زنان بازگو می‌کند.

در ابتدای این نامه آمده است: «یکی از دختران پس از بازداشت در خیابان در تجمعات اعتراضی توسط دو نیروی امنیتی سوار موتور می‌شود. یک‌ مامور به عنوان راننده در جلو و یک‌ مامور به عنوان مراقب پشت سر او می‌نشینند و دختر، بارها در میان راه مورد اذیت و آزار و تعرض جنسی-فیزیکی قرار می‌گیرد. یکی دیگر از زنان بازداشتی در تجمعات، در سلول بازجویی در زندان قرچک مورد تعرض فیزیکی از ناحیه سینه‌هایش توسط بازجو قرار می‌گیرد و پس از داد و فریاد و اعتراض زن، مرد بازجو از سلول بیرون می‌رود. زنان عموما در محل بازداشت در کوچه و خیابان و همچنین بازداشتگاه‌های موقت و حین بازجویی در سلول، با فحاشی‌های رکیک جنسی و الفاظ آلت جنسی مواجه شده‌اند.»

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...