پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » کمبود شدید اسکناس در بانک‌های ایران در پی کارزار تبدیل پول نقد به دلار و‌ طلا

کمبود شدید اسکناس در بانک‌های ایران در پی کارزار تبدیل پول نقد به دلار و‌ طلا

ایران اینترنشنال – اسناد رسیده به ایران اینترنشنال از یکی از بانک‌های ایران حاکی است که تقاضای دریافت پول نقد از سوی مشتریان بانک‌‌ها افزایش شدیدی داشته و بانک مرکزی پاسخگوی این درخواست‌ها نیست و به شعب توصیه کرده مشتریان را به استفاده از درگاه‌های الکترونیکی به جای اسکناس ترغیب کنند.

در روزهای اخیر کارزاری برای بیرون کشیدن پول‌ نقد از بانک‌ها و خرید دلار یا طلا در رسانه‌های اجتماعی با استقبال روبرو شده است. شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل از جمله کسانی است که مردم را به بیرون کشیدن پول از بانک‌ فراخوانده است.

او با اشاره به اینکه سرکوب اعتراض‌های مردم از سال ۹۶ تاکنون فروکش نکرده است گفت: «حالا دیگر بر همه اثبات شده است که هیچ اراده‌ای در حکومت برای پذیرش خواست مردم وجود ندارد.»

علاوه بر این که بسیاری از مردم بیرون کشیدن پول نقد از بانک‌ها را بخشی از مبارزه علیه جمهوری اسلامی می‌دانند، کاهش شدید ارزش ریال و رسیدن دلار به مرز ۴۰ هزار تومان بر نگرانی شهروندان نسبت به از دست دادن سرمایه‌هایشان افزوده است.

بسیاری از اقتصاد‌دان‌ها پیش‌بینی کرده‌اند بحران اقتصادی طی ماه‌های آینده وخیم‌تر خواهد شد و در نتیجه سرمایه‌های مردم در بانک‌ها در خطر بیشتری قرار خواهد گرفت.

تجربه صندوق‌های اعتباری و بورس که باعث هدر رفتن سرمایه‌های اغلب سرمایه‌گذاران شد و بسیاری را به ورشکستگی کشاند باعث شده کارزار بیرون کشیدن پول نقد از بانک‌ها جدی‌ گرفته شود.

در همین حال یک ویدیو که کانال وحید‌آنلاین از سخنان یک معاون بانک منتشر کرده تاییدی دیگر بر کمبود پول نقد در بانک‌ها است.

در این ویدیو کارمند بانک صادرات لاهیجان خطاب به شهروندی که قصد برداشت حقوق ماهانه‌اش را دارد، می‌گوید: « پول نداریم. وقتی پول ندارم نمی‌توانم خدمات بدهم.» در هفته‌های اخیر کارزاری بین شهروندان برای بیرون کشیدن سپرده‌هایشان از بانک‌ها به راه افتاده است.»

بانک مرکزی ایران در هراس از تشدید بحران بیرون کشیدن پول نقد وعده‌هایی برای افزایش سود بانکی داده است اما تورم کنونی اقتصاد ایران در اندازه‌ای است که وعده افزایش سود‌ هم نمی‌تواند بسیاری از مشتریان نگران را متقاعد به حفظ سرمایه‌های در معرض خود در بانک‌ها کند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...