پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » نیویورک‌تایمز: رژیم جمهوری اسلامی از تجاوز جنسی برای تحمیل عفاف استفاده می‌کند

نیویورک‌تایمز: رژیم جمهوری اسلامی از تجاوز جنسی برای تحمیل عفاف استفاده می‌کند

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی با عنوان «رژیم جمهوری اسلامی از تجاوز برای تحمیل عفاف استفاده می‌کند» به مواردی از تعرض جنسی به زندانیان زن اشاره کرد. در این گزارش آمده یکی از معیار‌های دو رویی رژیم ایران این است که زنان را با عنوان بی‌عفتی بازداشت و سپس به آنها آزار جنسی می‌رساند.

نیویورک‌تایمز در این گزارش به روایت سی‌ان‌ان تجاوز به یک زن ۲۰ ساله اشاره می‌کند که به اتهام رهبری اعتراضات بازداشت شد و سپس به بیمارستانی در کرج منتقل شد. بر اساس این گزارش، این زن که موهایش تراشیده شده بود، دچار لرزش‌های شدید و خونریزی مقعد شده بود.

بر اساس این گزارش، این معترض اکنون به زندان منتقل شده است.

همچنین در گزارش نیویورک‌تایمز به اسناد دیده‌بان حقوق بشر و عفو بین‌الملل از چندین مورد تجاوز جنسی به معترضان اشاره شده است.

هادی قائمی مدیر سازمان کمپین حقوق بشر ایران، مستقر در نیویورک، از دختری به نام معصومه خبر داده که چهارده ساله و ساکن یک محله فقیرنشین تهران است.

به گفته آقای قائمی، پس از اعتراض معصومه در مدرسه با برداشتن روسری خود، او با دوربین‌های مدرسه شناسایی و بازداشت شد. او پس از بازداشت بلافاصله دچار پارگی شدید واژن شد و به بیمارستان انتقال یافت.

بر اساس این گزارش، معصومه جان باخت و مادرش در حالی که قصد داشت کشته شدن دخترش را علنی کند، ناپدید شد.

نیویورک‌تایمز تاکید می‌کند که تایید گزارش‌های خشونت جنسی علیه معترضان به دلیل احساس شرم و ترس در قربانیان دشوار است، اما سی‌ان‌ان گزارش داده که مقام‌های جمهوری اسلامی گاهی از تجاوز به معترضان فیلم می‌گیرند تا آنان را به سکوت وادار کنند.

در این گزارش همچنین به مورد نیکا شاکرمی، دختر شانزده ساله اشاره شده که روسری خود را در ملاء عام سوزاند. نیروهای امنیتی او را بازداشت کردند و چند روز بعد مقام‌های جمهوری اسلامی اعلام کردند که او درگذشته است.

نیوروک تایمز تاکید کرده که بر اساس گزارش‌ها، کالبدشکافی جسد نیکا نشان داد که جمجمه، لگن، دست‌ها و پاهای او شکسته شده است.

این روزنامه می‌نویسد: «بنابراین قیام در سراسر ایران فقط برای پوشش سر نیست. این قیام برای سرنگونی رژیمی است که ناتوان، فاسد، سرکوبگر و بی‌رحم است.»

اواخر آبانماه، شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت پس از دو ماه تحقیق از ۱۱ مورد خشونت جنسی -که بعضی شامل چند قربانی بوده- علیه معترضان زن و مرد در بازداشتگاه‌های ایران مطلع شده و تقریبا همه آنها در مناطق کردنشین رخ داده است.

این شبکه همچنین تاکید کرد که از تجاوزهای جنسی که برای باج‌خواهی ضبط شده، آگاه شده است.

در پی انتشار این گزارش، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، ضمن ابراز انزجار در واکنش به گزارش‌ها از تجاوز جنسی به معترضان در ایران گفت: «آمریکا به پیگرد فوری مسئولان سرکوب وحشیانه و خشونت‌آمیز مردم ایران از طریق اقدامات یک‌جانبه، چندجانبه و همچنین در سازمان ملل ادامه می‌دهد.»

همچنین رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در واکنش به گزارش‌ها از تجاوز جنسی به معترضان در زندان‌های ایران گفت: «این گزارش‌ یادآور این است که چه چیزهایی برای مردم ایران در خطر است و نشان می‌دهد این رژیم در تلاش بیهوده خود برای ساکت کردن اعتراضات، تا کجا پیش خواهد رفت.»

این اولین بار نیست که گزارش‌ها از تجاوز به معترضان بازداشت شده در ایران منتشر می‌شود. در جریان اعتراضات سال ۱۳۸۸ نیز گزارش‌های مشابهی منتشر شده بود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...