پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » موج خشم عمومی در پی نگرانی از احتمال اعدام ماهان صدرات

موج خشم عمومی در پی نگرانی از احتمال اعدام ماهان صدرات

در پی اعلام ابلاغ حکم اعدام ماهان صدرات مرنی، معترض بازداشت‌شده، به بخش اجرای احکام، نگرانی‌ها از اجرای قریب‌الوقوع این حکم افزایش یافته و موج خشم عمومی از قتل‌های حکومتی بالا گرفته است.

عباس موسوی، وکیل پرونده ماهان صدرات، که به اعدام محکوم و حکمش به اجرای احکام ارجاع شد، ابراز امیدواری کرد که رییس قوه قضاییه جلوی اجرای حکم را بگیرد.

وکیل پرونده ماهان صدرات روز یکشنبه به شبکه شرق گفت: «از پیامک ارسال‌شده [از سوی قوه قضاییه] این‌گونه برداشت می‎‌شود که پرونده ماهان صدرات به شعبه دو اجرای احکام ارجاع داده شده، اما از آنجا که رای در اختیار من قرار نگرفته و دسترسی به آن نداریم، به نحو خیلی روشن و دقیق نمی‌توانم بگویم که سرنوشت و فرجام رسیدگی چه شده است.»

او افزود: «اما پیامک ارسالی مقید این پندار است که رای شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب در دیوان عالی کشور ابرام و درخواست فرجام‌خواهی رد شده است».

در همین حال محمدرضا قنبر‌طلب از شاکیان پرونده ماهان صدرات در توییتی نوشت که اجرای حکم اعدام او در بامداد یکشنبه متوقف شده است. او افزود که اکنون ۴۸ ساعت وقت داریم تا از قوه‌قضاییه بخواهیم حکم اعدام صدرات را لغو کند.

به گفته این وکیل دادگستری، رای صادره از سوی دادگاه انقلاب براساس شکایت دو نفر بوده که هر دو شاکی به صراحت از شکایت خود انصراف داده و رضایتشان را اعلام کرده‌اند.

موسوی تاکید کرد که صدرات «به‌هیچ‌عنوان محارب نیست، چراکه سلاحی در اختیار نداشته است.»

او از شخص غلامحسین محسنی اژه‌ای خواست «به عنوان قاضی‌القضات مداخله کرده و جلوی اجرای حکم اعدام ماهان صدرات را بگیرد».

روز شنبه نیز، محمدرضا قنبرطلب یکی از دو شاکی خصوصی ماهان صدرات نیز در توییتی از محسنی اژه‌ای خواهان لغو اجرای حکم شده بود.

پیشتر کاظم صدرات مرنی، پدر ماهان در مصاحبه با روزنامه شرق خبر داد که حکم اعدام فرزندش در دیوان عالی کشور تایید و به اجرای احکام ارجاع شده است.

به گفته او، فرزندش «بارها در جلسه دادگاه گفته که چاقو دست او نبوده است.»

دادگاه ماهان صدرات مرنی متولد ۱۳۷۸، روز پنجشنبه ۱۲ آبان به ریاست قاضی افشاری برگزار شده بود.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی این جوان را که فاقد سابقه کیفری است، متهم کرده که در جریان اعتراضات تهران، در روز بیستم مهر «از طریق کشیدن سلاح سرد (چاقو) موجب ایجاد ناامنی و ترس در محیط شده» است.

همچنین قوه قضاییه فیلمی را منتشر و ادعا کرده که این فیلم ماهان صدرات است. در این فیلم، یک نفر اقدام به آتش زدن یک موتورسیکلت می‌کند.

احتمال اعدام دومین معترض خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی در حالی است که پیشتر قوه قضاییه محسن شکاری را فقط با اتهام «بستن خیابان و زخمی کردن یک بسیجی» اعدام کرده است.

خطر اعدام این معترض جوان، موجی از نگرانی‌ها را در شبکه‌های اجتماعی به وجود آورده و آرش صادقی زندانی سیاسی و جمعی از همبندی‌های صدرات نیز نسبت به احتمال اعدام او ابراز نگرانی کرده‌اند.

همچنین حساب توییتر «۱۵۰۰ تصویر» ویدیویی از تصاویر و صدای ضبط‌شده مکالمه ماهان صدرات را منتشر کرد که در آن، این جوان معترض محکوم به اعدام، در پاسخ به نگرانی‌های دوست‌دخترش می‌گوید:‌ «اتفاقی نمی‌افته، دورت بگردم، همه کسم…»

پیشتر اعدام محسن شکاری، موجی از محکومیت‌های بین‌المللی و تجمع‌های اعتراضی ایرانیان در داخل و خارج کشور را به راه انداخته است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...