پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » گوهر عشقی، زر امیرابراهیمی و الناز رکابی در فهرست بی‌بی‌سی جهانی درباره زنان تاثیرگذار

گوهر عشقی، زر امیرابراهیمی و الناز رکابی در فهرست بی‌بی‌سی جهانی درباره زنان تاثیرگذار

«گیسوبران» اعتراضی زنان ایرانی و شماری از دختران و زنانی که گیسوان خود را در اعتراضات جاری ایران بریدند یا در اعتراضات سهیم شدند، به موضوعی قابل توجه در ملاک شبکه جهانی بی‌بی‌سی در معرفی فهرست انتخابی زنان سال ۲۰۲۲ مبدل شده است.

معترضین ایرانی که پس از کشته شدن مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله سقزی، به نشانه حمایت از جنبش اعتراضی «زن، زندگی، آزادی» گیسوان خود را بریدند، به عنوان یک مجموعه، رویا پیرایی، دختر نوجوانی که پس از قتل مادرش در اعتراضات کنونی گیسویش را برید و همچنین لیلی، دختر معترض ایرانی که فیلم او در حال بستن موهایش برای آغاز ورود به اعتراضات در نخستین روزهای تظاهرات در فضای مجازی قرار گرفت، از زنان برگزیده در فهرست رسانه بین‌المللی بی‌بی‌سی هستند.

مجموعه زنان معترض ایرانی که گیسوی خود را بریدند، از این نظر در فهرست این رسانه هستند که بر اهمیت نقش زنان در اعتراض‌ها تاکید شود و از تلاش آنان برای آزادی و علیه حجاب اجباری تقدیر شود.

بی‌بی‌سی جهانی نوشت: «گیسو بریدن که نشانه سنتی عزاداری ایرانی است، یکی از نمادهای جنبشی شد که افراد مشهور، ستاره‌ها، سیاستمداران و کنگشگران سراسر جهان نیز پیرو آن شدند».

رویا پیرایی، ۱۶ ساله، که مادرش مینو مجیدی در نخستین هفته‌های اعتراضات جاری در کرمانشاه به‌دست نیروهای حکومتی کشته شد، زمانی مورد توجه قرار گرفت که با در دست داشتن موهای بلند قیچی شده خود در کنار مزار مادر، ماتم‌زده به دوربین نگریست. رویا ماه گذشته در پاریس با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، دیدار کرد تا برای حمایت بین‌المللی از معترضین ایران تلاش کند.

لیلی، که نام خانوادگی او فاش نشده است، با بستن موی خود در خیابان برای آماده شدن به صحنه اعتراضات، گفته است که «برای انسان‌هایی مانند حدیث نجفی و مهسا امینی خواهد جنگید…ما از رژیم ایران که ما را تهدید به کشتن می‌کند، هراس نداریم؛ امیدمان آزادی ایران است».

سایر زنان ایرانی قرار گرفته در این فهرست عبارتند از: بانو گوهر عشقی، مادر داغدار ستار بهشتی و عضو «مادران دادخواه»، خانم زهرا محمدی، مربی آموزش زبان کردی و پایه‌گذار انجمن نوژین در شهر سنندج، نرگس محمدی، زندانی سیاسی و کنشگر حقوق بشر، سپیده قلیان، فعال سیاسی و کارگری، الناز رکابی، سنگ‌نورد ایرانی که ماه گذشته بدون حجاب در مسابقات کره جنوبی شرکت کرد، نیلوفر بیانی، فعال محیط زیست زندانی، زر امیرابراهیمی، بازیگر ساکن فرانسه و ایفاگر نقش اول در فیلم «عنکبوت مقدس» و نازنین زاغری- رتکلیف، زندانی پیشین.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...