پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » لوپوئن فرانسه: سقوط رژیم آخوندی در ایران برای جهان سودمند خواهد بود

لوپوئن فرانسه: سقوط رژیم آخوندی در ایران برای جهان سودمند خواهد بود

گزیده‌یی از سرمقالهٔ مجلهٔ فرانسوی لوپوئن:

سقوط رژیم آخوندی در ایران برای جهان سودمند خواهد بود. اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها باید فشار را افزایش دهند.

موج شگفت‌انگیز شورشی که دو ماه است ایران را می‌لرزاند، چالشی موجودیتی برای حکومت دینی است که همهٔ مشروعیت خود را – اگر هرگز آن‌را داشت- از دست داده است. این هم‌چنین زنگ خطری برای دیپلمات‌های غربی است که برای مدتی بسیار طولانی خود را در مورد این رژیم خونخوار فریب داده‌اند. ما طرفدار گفتگوی سازنده با سران (رژیم) ایران بودیم، در حالی که در راه تجهیز خود به‌سلاح اتمی است. در مورد اختلافات ادعایی بین محافظه‌کاران و میانه‌روها در درون آن به‌تفصیل صحبت کردیم. به‌ما گفته شد باید امتیازات خود را چند برابر کنیم، به امید این‌که در تهران، این امتیازات بر آنها غالب شود.

لوپوئن افزود: اصلاح‌طلبان فقط یک تصور ساختگی بودند. علی خامنه‌ای، ولی‌فقیه، در مواجهه با شورشی که از شجاعت باور نکردنی زنان الهام گرفته است، کاری را انتخاب کرد که رژیم از زمان تأسیس خود از ۴۳سال پیش همواره انجام داده است: فرار به‌جلو با سرکوب، خشونت و قتل.

سیاست آشتی‌جویی، از ژاک شیراک تا باراک اوباما و آنگلا مرکل تا امانوئل ماکرون، نتوانست مانع اتمی‌شدن (رژیم) ایران، برنامهٔ موشکهای بالستیک، تمایلش به‌تسلط منطقه‌یی یا فعالیت‌های تروریستی‌اش شود که حتی در خاک اروپا انجام می‌شوند.

برخی تصور می‌کردند که توافق اتمی۲۰۱۵، قدرت تغییر شکل‌دادن منطقه را دارد که مزخرف بود و نباید از لغو آن توسط دونالد ترامپ پشیمان شد. برعکس، اما آنچه می‌تواند جای تأسف داشته باشد، لج‌بازی نشان داده شده توسط دولت بایدن و متحدان اروپایی‌اش تا همین اواخر در تلاش برای احیای این توافق بعید، با دادن امتیازات بیشتر است.

در سایهٔ عدم تمایل غرب به‌اعمال تحریم‌های خود، انتظار می‌رود صادرات نفت ایران در سال جاری، سه برابر بیشتر از زمانی باشد که دونالد ترامپ در کاخ‌سفید حضور داشت. این برای تغذیهٔ ماشین سرکوب کافی است.

اگر دیکتاتوری فاسد و دزدسالاری که کشور را تحت کنترل خود دارد، روزی سقوط کند، قبل از هر چیز در سایهٔ شجاعت مردم ایران خواهد بود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...