پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » نتایج تحقیق موسسه تونی بلر: اعتراضات ضد حجاب اجباری در ایران برای تغییر رژیم است

نتایج تحقیق موسسه تونی بلر: اعتراضات ضد حجاب اجباری در ایران برای تغییر رژیم است

یک تحقیق جدید از سوی «موسسه تونی بلر برای تغییرات جهانی»، علاوه بر این که نشان می‌دهد اکثریت جامعه ایران، چه مردان و چه زنان، مخالف حجاب اجباری هستند، تاکید نیز می‌کند که اعتراضات ضد حجاب اجباری در ایران برای تغییر رژیم است.

موسسه تونی بلر برای تغییرات جهانی با همکاری موسسه افکارسنجی گمان، نتایج نظرسنجی و مطالعات مربوط به دو سال منتهی به خیزش انقلابی علیه جمهوری اسلامی را منتشر کرده که نشان می‌دهد جوانان تنها گروه مخالف حجاب اجباری نیستند و ۷۴ درصد افراد بالای ۵۰ سال نیز گفته‌اند با حجاب اجباری مخالف هستند.

بر اساس این نظرسنجی و مطالعات، اکثریت مردان ایرانی از زنان ایرانی حمایت می‌کنند و در مقابل اجباری بودن حجاب می‌ایستند؛ به طوری که ۷۰ درصد مردها و ۷۴ درصد زنان ایرانی با حجاب اجباری مخالف‌اند.

همچنین این مطالعه نشان می‌دهد یک خواست قوی و مداوم برای تغییر رژیم در ایران وجود دارد و اعتراضات ضد حجاب اجباری بر سر تغییر رژیم است، به طوری که ۸۴ درصد ایرانیان مخالف حجاب اجباری، خواهان تغییر رژیم هستند.

موسسه تونی بلر برای تغییرات جهانی تاکید کرده که جنبش اعتراضی ضد حکومتی در ایران اساسا سکولار است و ۷۶ درصد ایرانیانی که خواهان تغییر رژیم هستند، مذهب را در زندگی خود بی‌اهمیت می‌دانند.

در نتیجه تحقیق این موسسه آمده است: «جامعه ایران دیگر مذهبی نیست و سکولاریزه شدن بی‌سابقه‌ای در خیابان‌های ایران رخ داده که شکاف روستایی-شهری را از بین می‌برد.»

بر اساس نتایج منتشر شده از این مطالعه، تنها ۲۶ درصد از مردم شهرنشین نمازهای روزانه را می‌خوانند و این رقم برای روستانشینان ایران ۳۳ درصد است.

موسسه تونی بلر برای تغییرات جهانی اعلام کرده که با ارائه نتایج نظرسنجی‌های صورت گرفته، سیاست‌گذاران غربی می‌توانند تشخیص دهند وقایعی که امروز در ایران در حال رخ داده است، بسیار فراتر از یک اتفاق لحظه‌ای و در ادامه یک روند ضد رژیم است که همه بخش‌های جامعه را در بر می‌گیرد.

تونی بلر خود در این باره گفت: «مردم ایران در رویارویی با سرکوب بی‌امان حکومتی، شجاعتی باورنکردنی از خود نشان داده‌اند. آنها باید بدانند که از حمایت میلیون‌ها انسان در سراسر جهان برخوردارند که مبارزه آنها برای آزادی را می‌ستایند.»

او در ادامه گفت: «اعتراضاتی که بیش از دو ماه پیش در ایران آغاز شد، بی‌سابقه است اما همچنین ادامه یک روند جنبش‌های ضد حکومتی است که در سال ۲۰۱۷ آغاز شد و امروز همه اقشار اجتماعی در کشور را متحد کرده است.»

نخست وزیر پیشین بریتانیا تاکید کرد: «موسسه من به آگاهی‌بخشی نسبت به این اختلاف روزافزون میان مردم ایران و رژیم افراط‌گرای اسلامی که در ۴۳ سال گذشته بر آنها حکومت می‌کرده، متعهد است.»

دو سال پیش، گروه مطالعات افکارسنجی ایرانیان (گمان) نتایج یک نظرسنجی خود را منتشر و اعلام کرد که حدود نیمی از جامعه ایران از دین‌داری به بی‌دینی رسیده‌اند و فقط ۳۲ درصد جامعه خود را «مسلمان شیعه» می‌دانند.

بر اساس نتایج این نظرسنجی، ۷۸ درصد ایرانیان به خدا باور دارند اما فقط ۲۶ درصد به ظهور «منجی بشریت» که از اعتقادات اصلی شیعه ۱۲ امامی است، معتقدند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...