پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » دامنه شرکت ابرآروان از دسترس خارج شد

دامنه شرکت ابرآروان از دسترس خارج شد

گزارش‌ها نشان می‌دهد از صبح یکشنبه ۲۹ آبان دسترسی به دامنه‌های بین‌المللی شرکت «ابرآروان» از دسترس خارج شده است. این اتفاق با گذشت شش روز پس از اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه این شرکت روی می‌دهد.

بررسی وضعیت دامنه .com این شرکت در وبسایت «آیکان» (ICANN) که نهاد اصلی ناظر بر دامنه‌های اینترنتی است نشان می‌دهد این دامنه در حالت HOLD قرار گرفته است. آیکان روی دادن چنین وضعیتی را برای دامنه‌ها «غیر معمول» توصیف کرده است. طبق توضیحات آیکان، این حالت معمولا در صورت وجود مشکلات قانونی، عدم پرداخت و یا قرار گرفتن دامنه در مرحله حذف رخ می‌دهد.

ابرآروان در کانال تلگرامی خود با انتشار چندین پست، از مشتریان خود خواسته تا تنظیمات فنی مرتبط با سایت‌های‌شان را بر اساس دامنه .ir این شرکت به‌روز رسانی کنند. این شرکت بدون اشاره به موضوع تحریم‌ها، دلیل این اتفاق را صرفا «اختلال روی ریجسترر بین‌المللی» عنوان کرده است.

علاوه بر دامنه .com، دامنه .net این شرکت نیز که برای برخی از زیرساخت‌های فنی از آن استفاده می‌شد از دسترس خارج شده است.

دامنه‌های ابرآروان توسط شرکت «گو ددی» (GoDaddy) ثبت شده بودند. گو ددی شرکتی مطرح در زمینه خدمات میزبانی اینترنتی است که دفتر آن در نیوجرسی ایالات متحده آمریکا قرار دارد.

از دسترس خارج شدن دامنه‌های اصلی ابرآروان علاوه بر مشکلات فنی باعث شده تا وبسایت و داشبورد کاربری این شرکت نیز تنها از طریق دامنه ایرانی آن قابل دسترس باشد.

اتحادیه اروپا روز ۲۳ آبان شرکت ابرآروان را به دلیل نقش این مجموعه در اجرای پروژه‌های دولتی که محدودیت‌های اینترنتی بیشتر را برای شهروندان ساکن ایران به ارمغان می‌آورد، در فهرست تحریم‌های حقوق بشری خود قرار داد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...