پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » خزانه‌داری آمریکا ۱۳شرکت حامی فروش پتروشیمی و نفت رژیم جمهوری اسلامی را تحریم کرد

خزانه‌داری آمریکا ۱۳شرکت حامی فروش پتروشیمی و نفت رژیم جمهوری اسلامی را تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه ۲۶ آبان از تحریم ۱۳ شرکت مستقر در چین، هنگ کنگ و امارات متحده عربی به‌دلیل دور زدن تحریم‌های واشینگتن و تسهیل فروش فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی ایران خبر داد.

در بیانیه‌ای که وب‌سایت خزانه‌داری منتشر کرد، آمده است که این شرکت‌ها فروش فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی ایران به ارزش «صدها میلیون دلار» را به خریدارانی در شرق آسیا و به نیابت از شرکت‌های تحت تحریم از جمله شرکت ملی نفت ایران و شرکت پتروشیمی تریلیانس و همچنین شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس تسهیل کرده‌اند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه روز پنج‌شنبه تصریح کرد: «اقدام امروز، روش‌های پیچیده دور زدن تحریم‌ها توسط ایران را نشان می‌دهد که از آن، برای فروش غیرقانونی فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی خود بهره گرفته است.»

با کمرنگ شدن امیدها به احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ و ناکام ماندن مذاکرات غیرمستقیم با تهران، واشینگتن تحریم‌های خود علیه شرکت‌های چینی را که در صادرات محصولات پتروشیمی ایران دست دارند، شدت بخشیده است.

این اقدام وزارت خزانه‌داری، پنجمین دور از تحریم‌های آمریکا در ارتباط با قاچاق نفت و محصولات پتروشیمی ایران طی شش ماه گذشته است و در شرایطی اعلام شده که با بالا گرفتن اعتراضات ضدحکومتی در ایران، تلاش‌ها برای احیای برجام و بهبود روابط غرب با تهران عملا متوقف مانده است.

چهارمین دور تحریم‌های واشینگتن علیه تهران دو هفته پیش اعلام شده بود که در جریان آن، یک شبکه بین‌المللی قاچاق نفت ایران شامل شش فرد، ۱۷ نهاد و ۱۱ نفتکش به فهرست تحریم‌های خزانه‌داری افزوده شد.

با وجود این، تحریم‌های آمریکا به فروش غیرقانونی نفت و محصولات پتروشیمی ایران محدود نمانده است و وزارت خزانه‌داری روز چهارشنبه در اقدامی مشابه، شش کارمند ارشد صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران را به لیست سیاه اضافه کرد.

سازمان صداوسیما هم از سال ۲۰۱۳ در فهرست تحریمی آمریکا قرار دارد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...