پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » سوئد دو برادر ایرانی‌‌الاصل را به‌ظن‌ جاسوسی برای روسیه بازداشت کرد

سوئد دو برادر ایرانی‌‌الاصل را به‌ظن‌ جاسوسی برای روسیه بازداشت کرد

دادستان سوئد اعلام کرد که دو برادر ایرانی‌الاصل به اتهام جاسوسی برای روسیه و سرویس اطلاعات نظامی آن در سوئد، بازداشت شده و تحت تعقیب قضائی قرار دارند.

بنابر این گزارش یکی از این برادرها برای سازمان اطلاعات داخلی سوئد کار می‌کرده و دیگری نیز به‌دلیل در اختیار داشتن غیرقانونی اطلاعات محرمانه در بازداشت است.

مقامات سوئد نام این دو برادر را پیمان کیا، ۴۲ ساله، و پیام کیا، ۳۵ ساله اعلام کرده‌اند.

بر اساس گزارش «آسوشیتد پرس»، پر لیندکویست، دادستان کل واحد امنیت ملی سوئد، جمعه ۲۰ آبان اعلام کرده که «این پرونده حاوی تحقیقات پیچیده‌ای در رابطه با جنایتی است که بررسی آن بسیار دشوار است و افراد مظنون اقدامات بسیار جدی را علیه سیستم اطلاعاتی و امنیتی سوئد انجام داده‌اند.»

لیندکویست در بیانیه‌ای گفته است:«اطلاعاتی که این اشخاص به دست آورده، منتقل کرده و افشا کرده‌اند، قرار بوده به دست یک قدرت خارجی برسد که می‌توانند به امنیت سوئد آسیب جدی برساند.»

او همچنین به آسوشیتدپرس گفته است که این پرونده شامل «موضوعات بسیار حساس» است، اما از توضیح بیشتر خودداری کرده است.

آسوشیتد پرس همچنین با استناد به برگه اتهامات این دو برادر نوشته است که آن‌ها در بازه زمانی ده‌ ساله بین ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۱ تا ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۱، به‌صورت «مشترک» اطلاعات را به دست سرویس اطلاعات نظامی روسیه موسوم به «جی آر یو» می‌رسانده‌اند.

پیمان و پیام کیا هر دو متولد و بزرگ شده ایران، در سال ۱۹۹۴ شهروندی سوئد را دریافت کرده و یکی از آن‌ها بعد از مدتی در سازمان اطلاعات سوئد مشغول به‌کار شده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...