پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » نگرانی مدیرکل آژانس از توسعه برنامه‌های موشکی و هسته‌ای جمهوری اسلامی

نگرانی مدیرکل آژانس از توسعه برنامه‌های موشکی و هسته‌ای جمهوری اسلامی

در پی اعلام امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی مبنی بر ساخت موشک‌های بالستیک هایپرسونیک در این کشور، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی اظهارنظری در این‌باره، گفت که چنین ادعایی از سوی ایران، نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران را تشدید می‌کند.

گروسی که روز پنج‌شنبه 19 آبان در حاشیه بیست و هفتمین اجلاس سران کشورها درباره تغییرات اقلیمی در شرم‌الشیخ مصر با خبرگزاری فرانسه سخن می‌گفت، تصریح کرد:«می‌بینیم که همه این اعلامیه‌ها باعث افزایش توجه، افزایش نگرانی‌ها، معطوف شدن هر چه بیشتر اذهان عمومی به برنامه هسته‌ای ایران می‌شود.»

گروسی چهارشنبه نیز به خبرگزاری «رویترز» گفته بود که جمهوری اسلات در پی درخواست برای ازسرگیری مذاکرات احیای برجام، هیچ موضوع جدیدی را مطرح نکرده است.

از سویی حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی اوایل ماه جاری میلادی در نشست خبری مشترک خود با وزیر خارجه سوریه، اعلام کرده بود که تیمی از تهران عازم وین خواهد شد تا درباره از سرگیری دوباره مذاکرات با دولت‌های غربی، هماهنگی‌های لازم را ایجاد کند.

بسیاری از تحلیل‌گران گفته‌اند که تلاش مقامات جمهوری اسلامی برای از سرگیری مذاکرات، برای خریدن زمان در بحبوحه اعتراضات ضد‌حکومتی فراگیر در بیش از 138 شهر این کشور که رژیم جمهوری اسلامی را بر لبه سرنگونی قرار داده است.

با این‌وجود، حاجی زاده، روز پنج‌شنبه در اظهارتی گفت: «موفق شدیم به موشک بالستیک هایپرسونیک پیشرفته دست پیدا کنیم که قادر است در فضایی که مهم‌ترین و پیشرفته‌ترین سامانه‌های سپر دفاع موشکی وجود دارد، از آن‌ها عبور کند.»

موشک‌های هایپر‌سونیک با سرعتی بین 5 تا 25 برابر سرعت صورت در هوا، یعنی در حدود یک تا 5 مایل در ثانیه می‌پیمایند و از این جهت رصد و منهدم کردن آن‌ها برای سامانه‌های ضدهوایی دولت‌ها کار دشواری است.

این اظهارات مقام ارشد نظامی جمهوری اسلامی در حالی مطرح می‌شود که ایران با ارسال پهپاد به روسیه به‌منظور استفاده از آن در جنگ اوکراین، هم‌اکنون از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی تحت فشارهای بسیاری شدیدی قرار گرفته است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...