پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » انعکاس سرکوب اعتراضات و تهدید به اعدام معترضان در ایران در رسانه‌های جهان

انعکاس سرکوب اعتراضات و تهدید به اعدام معترضان در ایران در رسانه‌های جهان

خبرهای بالای صفحات اول روزنامه‌های پرخواننده آمریکا به انتخابات میاندوره‌ای اختصاص یافته. تیترهای صفحه اول وال استریت ژورنال، از یکسو به پیروزی جمهوریخواهان در برخی ایالات و از سوی دیگر، به نتیجه‌ نامعلوم انتخابات کنگره اختصاص دارند

وال استریت ژورنال، یکی از معتبرترین روزنامه‌های پرتیراژ جهان، در یکی از سرمقاله‌های خود درباره وضعیت سلامتی حسین رونقی، روزنامه‌نگار زندانی و همکار سابق این روزنامه در تهران، ابراز نگرانی کرده.

هیات تحریریه وال استریت ژورنال می‌نویسد:« حسین رونقی در زندان با خطر مرگ روبرو است و می‌‌افزاید هر چند حکومت ایران آقای رونقی را به تبلیغ علیه نظام متهم کرده، اما جرم او در واقع این بود که توجه جهانیان را، از جمله از طریق این روزنامه، به نقض حقوق بشر هموطنان خود‌ جلب کرد.»

خبرنگار وال استریت ژورنال شلبی هالیدی در یک گزارش ویدیوئی از مونتاژ عکس‌‌های جدید و تاریخی، به ریشه، سابقه و مفاهیم « زن زندگی آزادی»، گیس‌بری و لکه‌های خون، سه نماد اعتراضات سراسری به سردمداری زنان در ایران پرداخته و می‌گوید: «زن، زندگی، آزادی» شعار زنان مسلح کرد در ترکیه بود.

واشنگتن پست در گزارش کشته شدن چند ایرانی در حمله هوائی نیمه‌شب سه‌شنبه‌‌ به شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی در مرز سوریه و عراق، مطلب آسوشیتدپرس را کار کرده که می‌نویسد هدف حمله، کاروان تانکرهای حامل سوخت ایران برای لبنان بود.

مجله خبری هفتگی یواس نیوز اند وولد ریپورت صبح چهارشنبه هشدار سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش به معترضان را به نقل از رویترز انعکاس داده که گفته است اگر تصمیم به برخورد با آنها گرفته شود، «شورش‌گران» در جمهوری اسلامی جائی نخواهند داشت.

هفتگی نیوزویک می‌نویسد:«مجلس شورای اسلامی به اعدام معترضان رای داد و گفت: یاغیان، درس سختی لازم دارند.»

گزارش نیوزویک به نامه‌ فراخوان اعدام به امضای ۲۲۷ نماینده مجلس استناد کرده است. تامس کیکا می‌نویسد:«معلوم نیست حکم اعدام صادر شود، اما اقدام بالقوه بااهمیتی خواهد بود. نیوزویک شمار دستگیر شدگان را به نقل از سی‌ان‌ان ۱۴ هزار نفر ذکر کرده ولی توئیتی از کارشناس ارشد بنیاد صلح کارنگی کریم سجادپور منعکس کرده که در آن آقای سجادپور می‌نویسد نظام حاکم دست کم ۳۰۰ معترض را به قتل رسانده و شمار دستگیر شدگان از ۱۵ هزار نفر بیشتر است.»

دیلی تروین، روزنامه دانشجویان دانشگاه جنوب کالیفرنیا، یو اس سی، در بررسی پیامد اعتراضات سراسری در ایران، به رسانه‌های اجتماعی پرداخته و می‌نویسد:«حکومت ایران دیگر قادر نیست خشونت علیه زنان را که لطمه شدیدی به وجهه‌ی جهانی نظام وارد ساخته، از نظرها پنهان نگاه دارد.»

الشرق‌الاوسط، روزنامه عربی چاپ در لندن، می‌نویسد:« در ۵۶مین روز تظاهرات، حکومت ایران اعتراضات جاری را نادیده می‌گیرد و انتظار دارد تظاهرات فروکش کند، در حالی که قوه قضائیه جمهوری اسلامی هشدار داده است که با کسانی که آشوب به پا کنند و مرتکب جرم شوند، شدیدا برخورد خواهد شد.»

این روزنامه از جمله به اعزام پلیس سواره به خیابان‌ها اشاره می‌کند و می‌افزاید:«ویدیوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی، نشان می‌دهند که نیروی امنیتی از فشنگ‌های جنگی علیه اعتراض کنندگان استفاده می‌کند.

نشریه کردی AFN چاپ ترکیه گزارشی در باره واکنش به تهدید اعدام معترضان منتشر کرده و می‌نویسد در پی انتشار نامه ۲۲۷ تن از نمایندگان مجلس، رئیس قوه قضائیه از قضات خواست به پرونده دستگیر شدگان سریعا رسیدگی کنند و در واکنش، محمود امیری مقدم رئيس سازمان حقوق بشر ایران در بیانیه‌ای نوشت اعتراض حق اساسی مردم است.

پایگاه اینترنتی واحد خبر شبکه اس بی اس استرالیا گزارشی با استناد به ده‌ها ویدیو در رسانه‌های اجتماعی در باره عمامه‌پرانی به عنوان نوع تازه‌ای از اعتراض و مقاومت علیه نظام دین‌سالار، منتشر کرده و می‌نویسد:«شیوع عمامه‌پرانی حاکی از گسترش ناآرامی‌های مدنی است که در پیامد کشته شدن مهسا امینی ۲۲ ساله در بازداشتگاه گشت ارشاد آغاز شد.»

جوردن نیوز، روزنامه انگلیسی‌زبان اردن، تیتری را به نقل از خبرگزاری فرانسه به اعزام پلیس سواره به خیابان‌های تهران اختصاص داده و می‌نویسد واحد سواره پلیس که اسواران نامیده می‌شود ۹ سال پیش تاسیس شده و از اسب‌های ترکمن و عربی در آن استفاده می‌شود.

در میان گزارش‌های مربوط با ایران، رسانه‌های جهان احتمال معامله موشکی جمهوری اسلامی با روسیه و تلاش اوکراین برای یافتن تسلیحات بیشتر برای مقابله با پهپادهای ساخت ایران رتا مورد بررسی قرار داده‌اند.

نیویورک تایمز در گزارشی در‌باره داغ شدن نبرد در آسمان شهرهای اوکراین، می‌نویسد هر دو طرف برای دریافت تسلیحات بیشتر به متحدان خود متوسل شده‌اند، و به نقل از منابع خود می‌نویسد روسیه بعد از شلیک صدها پهپاد ساخت ایران، اینک برای هدف گرفتن زیرساخت‌های حیاتی غیرنظامی مورد استفاده شهروندان اوکراین، از حکومت ایران موشک بالیستیک خریده است.

نیویورک تایمز در گزارش دیگری از تحویل نوع جدیدی از دفاع ضد‌هوائی آمریکائی به اوکراین خبر می‌دهد که مهمات آن را همه متحدان آمریکا در جهان تولید می‌کنند. استفاده از توپ ضدهوائی تانکهای آلمانی برای شکار پهپادهای شاهد به مشکل برخورد، چون سوئیس با استناد به بی‌طرفی، از تحول مهمات تانکهای آلمانی به اوکراین امتناع کرد.

دیلی اکسپرس، روزنامه پرتیراژ بریتانیا به نقل از سفیر اوکراین در لندن می‌نویسد با قطعی شدن معامله موشکی روسیه با جمهوری اسلامی، اوکراین خود را برای محنت بیشتر از آسمان، آماده می‌کند.

دیلی اکسپرس در یک گزارش افشاگرانه به نقل از اسکای نیوز می‌نویسد از قرار اطلاع، ولادیمیر پوتین یک موشک ضدتانک انگلیسی را در ازای دریافت پهپادهای کامیکازی، در اختیار حکومت ایران قرار داده. دیلی اکسپرس می‌نویسد:« روسیه، اواخر تابستان، شماری موشک‌های ضدتانک جاولین و استرینگر آمریکائی و ۱۴۰ میلیون پاوند پول نقد نیز به همراه موشک ضدتانک انگلیسی به فرودگاهی در ایران تحویل داده است.»

رسانه کانادائی- هندی «یور ایژین تایمز» به نقل از مصاحبه یک کارشناس روسی با ایزوسیتا، می‌نویسد:« روسیه با موشک‌های دقیق «باک ام-۳» و پهپاد‌های انفجاری یا کامیکازی ساخت ایران، سامانه‌های ضدهوائی دورزن «های مارس‌» که اخیرا اوکراین از آمریکا تحویل گرفته است را هدف گرفته است.

رسانه تخصصی امور دفاعی «فرانتی‌یر ایندیا» که کاربرد تسلیحات در تهاجم روسیه به اوکراین را دنبال می‌کند، می‌نویسد ترکیب پهپادهای تجسسی و سامانه‌های باک-ام۳ روسیه در مقابله با سامانه‌های آمریکائی های‌مارس، موفق عمل کرده‌اند.

نشریه تخصصی امور دفاعی «دیفنس وان» چاپ واشنگتن، چهارشنبه ۱۹ آبان ماه به نقل از فرمانده آمریکائی سرتیپ پاتریک رایدر، گزارش می‌دهد که اوکراین، سامانه‌های پیشرفته موشکی‌ دورزن های مارس و نی‌‌سمز آمریکا را برای هدف گرفتن توپهای دورزن روسیه، به کار انداخته و حالا، با استناد به گزارش‌ها درباره معامله احتمالی موشکی جمهوری اسلامی با روسیه، سامانه‌های ضدهوائی بیشتری از آمریکا درخواست کرده.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...