پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » ریشی سوناک: اقدامات جمهوری اسلامی منطقه را بی‌‌ثبات می‌کند

ریشی سوناک: اقدامات جمهوری اسلامی منطقه را بی‌‌ثبات می‌کند

نخست‌وزیر جدید بریتانیا روز دوشنبه ۱۶ آبان در اولین دیدار با شیخ محمد بن‌زاید آل‌نهیان، حاکم امارات متحده عربی، درباره «رفتار بی‌ثبات کننده» جمهوری اسلامی ایران در منطقه و مذاکرات برجام با وی گفت‌وگو کرد.

ریشی سوناک همچنین روز دوشنبه در گفت‌وگو با شبکه العربیه به مناسبت سفر خود به مصر و دیدار با رهبران شمار زیادی از کشورهای عربی، گفت که بریتانیا «انجام اقدامات بیشتر علیه ایران را بررسی خواهد کرد». او توضیح بیشتری در این زمینه نداد.

دیدار سوناک و شیخ زاید در حاشیه اجلاس جهانی اقلیم در شرم‌الشیخ در مصر برگزار شد.

بر اساس بیانیه دفتر نخست‌وزیری بریتانیا، ریشی سوناک و حاکم امارات توافق کردند که به «همکاری نزدیک در زمینه دفاع، امنیت و تجارت، از جمله پیشبرد توافق تجاری بریتانیا و شورای همکاری خلیج فارس در سال آینده میلادی ادامه دهند.»

کارشناسان گفته‌اند که سوناک تا پیش از انتخاب به عنوان رهبر حزب محافظه‌کار و سپس رسیدن به مقام نخست‌وزیری در اوایل آبان امسال، مواضع نسبتا تندتری در قیاس با دیدگاه‌های لیز تراس و بوریس جانسون در ارتباط با ایران بیان می‌کرد.

هر چند دفتر نخست‌وزیری بریتانیا به مفاد مذاکرات ریشی سوناک و حاکم امارات در مورد برجام اشاره نکرد، اما سوناک زمانی که وزیر دارایی در دولت بوریس جانسون بود، تاکید داشت که تحریم‌های «بسیار شدیدتری» علیه ایران «مورد نیاز» است و اگر نتیجه نداد، باید احتمال اعلام شکست مذاکرات برجام را سنجید.

آقای سوناک تابستان امسال گفته بود که مقابله غرب با روسیه به‌دلیل تجاوز به اوکراین، نباید توجه کشورهای غربی را از خطرات حکومت اسلامی ایران منحرف کند.

ریشی سوناک که تبار خود او مانند سلمان رشدی، نویسنده کتاب آیات شیطانی، هندی است، پس از حمله یک مرد جوان آمریکایی لبنانی‌تبار با چاقو به سلمان رشدی در نیویورک در تابستان امسال گفت که این حمله «زنگ بیدارباش» برای غرب بود و واکنش ایران در حمایت از این تعرض، کار دفاع از تحریم‌های بین‌المللی علیه سپاه پاسداران را تقویت می‌کند.

از اظهارات شیخ زاید در دیدار روز دوشنبه او با ریشی سوناک در خصوص ایران گزارشی منتشر نشده است.

امارات متحده عربی که از آغاز قطع روابط عربستان و جمهوری اسلامی ایران روابط متشنجی با تهران داشت، با وجود برقراری روابط کامل سیاسی با اسرائیل و آغاز همکاری‌های دفاعی و امنیتی با این کشور، در دوره اخیر روابط خود را با ایران مدیریت کرد و از جمله سفیرش را پس از هفت سال به تهران برگرداند.

جمهوری اسلامی ایران اما در دوره اخیر باز به امارات نسبت به همکاری نظامی و امنیتی با اسرائیل و آمریکا هشدار داد.

در این رابطه، محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، در اواسط مهرماه در صفحه کاربری خود در پیام‌رسان ایرانی «روبیکا» به کشورهای حوزه خلیج فارس نسبت به عواقب میزبانی نیروهای نظامی آمریکا و اسرائیل هشدار داد و نوشت که ایران این همکاری‌ها را موجب افزایش تهدید برای خود می‌داند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...