پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » آمریکا می‌گوید از معترضان حمایت می‌کند اما نمی‌خواهد به تحریک مردم متهم شود

آمریکا می‌گوید از معترضان حمایت می‌کند اما نمی‌خواهد به تحریک مردم متهم شود

خبرهای مربوط به وقایع ایران و اعتراضات مردمی در رسانه‌های مطرح جهان و همچنین در فضای مجازی با القابی مانند «انقلاب»، «جنبش زنان» یا «قیام» توصیف شده است، اما دولت آمریکا از هرگونه نامگذاری روی این رخدادها، خودداری کرده است.

خبرنگار صدای آمریکا در یک هفته گذشته، چندین بار تلاش کرد از وزارت امور خارجه بخواهد تا آنچه در ایران می‌گذرد را توصیف کند.

پاسخ ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه، این بوده است: «این تظاهرات متعلق به مردم ایران و خواسته‌های آنهاست، آمریکا نمی‌تواند از طرف آنها صحبت کند.»

در کنفرانس خبری روز چهارشنبه از ودانت پاتل، معاون سخنگو هم خواسته شد تا وقایع ایران را در یک کلمه توصیف کند. او نیز در این باره گفت: «رهبری ایران، با مشکلی روبرو شده که خودش به‌وجود آورده است، اماکماکان آمریکا را متهم به تحریک این تظاهرات می‌کند»

معاون سخنگوی وزارت خارجه افزود: «ما سعی داریم به ادعاهای غلط رژیم که ایالات متحده در پَسِ این تظاهرات است، دامن نزنیم.»

ودانت پاتل افزود:« از آنجايي که آمریکا نمی‌خواهد حرف یا عملش به عنوان تحریک مردم به اعتراض تلقی شود، دولت بایدن به این سیاست بسنده کرده که با ابزاری که در اختیار دارد با راههای عملی از مردم ایران پشتیبانی کند.»

اقداماتی هم که دولت بایدن تا‌کنون انجام داده است، مانند تحریم کردن مسئولین سرکوب و صدور مجوز برای فراهم کردن تکنولوژی روز برای مردم به عنوان پشتیبانی از آنها با این مقدمه بوده که آن تظاهرات برای احقاق حقوق اولیه بشر است.

در این میان به مناسبت چهلمین روز کشته شدن مهسا امینی به‌دست مأموران انتظامی جمهوری اسلامی، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز چهارشنبه در ابتدای اعلام تحریم‌های جدید علیه مسئولین سرکوب تظاهرکنندگان در ایران با خانواده امینی و مردم ایران ابراز همدردی کرد.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه، نیز در ابتدای کنفرانس خبری خود با تکرار این همدردی مانند روزهای گذشته گفت شجاعت زنان و دختران جوان که با وجود سرکوب در اول صف تظاهرات هستند برای جهان الهام‌بخش است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...