پخش زنده

در سی و پنجمین شب انقلاب ایران، مردم تبریز در پاسخ به فراخوانی که همزمان با تولد ستارخان، قهرمان آزادی‌خواهی آذربایجان صادر شده بود، به خیابان‌ها آمدند.

در ویدیوهایی که شامگاه پنج‌شنبه ۲۸ مهر از تبریز منتشر شده، شهروندان معترض با برافروختن آتش و ایجاد راهبندان در خیابان‌های این شهر، شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر داده و خواستار رهایی و سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی شدند.
همچنین در ویدیوهایی که از سنندج، مرکز استان کردستان منتشر شده، معترضان شامگاه پنج‌شنبه یک پایگاه بسیج را در این شهر به آتش کشیدند.
همچنین، در ویدیوهایی که پنج‌شنبه از شهر مشهد در استان خراسان رضوی رسیده، کادر درمانی بیمارستان‌های این شهر در ادامه خیزش و اعتصابات سراسری مردم ایران، با تجمع مقابل ساختمان نظام پزشکی و فریادهای «مرگ بر دیکتاتور» و «حکومت بچه‌کش نمی‌خواهیم» خواهان رهایی و زوال استبداد شدند.
در مهاباد در استان آذربایجان غربی، گزارش‌هایی از بازداشت ۲۹ دانش‌آموز دختر توسط نیروهای امنیتی منتشر شده است.
کانال تلگرام «شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان» پنج‌شنبه ضمن اعلام این خبر نوشته است که در پی اعتراض دختران دانش‌آموز در دبیرستان «بیان» مهاباد، مدیر این دبیرستان خصوصی به نام سلطان عیسوی، همزمان با قفل کردن درهای مدرسه با ماموران امنیتی تماس گرفته و پس از رسیدن ماموران، دانش‌آموزان معترض را به آن‌ها تحویل داده است. این گزارش در حالی از سوی این تشکل صنفی معلمان تایید شده که روزهای اخیر، گزارش‌هایی از حمله نیروهای امنیتی به یک مدرسه دخترانه در اردبیل و جان باختن یک دختر دانش‌آموز به‌نام اسرا پناهی و به کما رفتن دختر دیگری، اعتراضات بسیاری را ایجاد کرده است.

همزمان، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، اعلام کرده که علی جلیلی، مدیر دبیرستان کار و دانش «برادران مظفر» منطقه ۴ آموزش و پرورش تهران، پس از احضارهای متوالی به اداره اطلاعات و حراست آموزش و پرورش بر اثر تهدیدها و فشارها و شکنجه روانی اعمال شده علیه او دچار ایست قلبی شده و فوت کرده است.

خبر ایست قلبی و فوت این مدیر مدرسه در حالی منتشر شده که معلمان مستقل و آزادی‌خواه و مدیرانی که از همکاری با نهادهای امنیتی سرباز زده‌اند، در روزهای گذشته بارها مورد تهدید و بازداشت قرار گرفته‌اند.
هفته پیش خبر بازداشت مدیر هنرستان «خامنه‌ای» در کرج با نام خانوادگی «عقاب‌نشین» که در پی اعتراض دانش‌آموزان در مدرسه، فیلم دوربین‌های مداربسته را پاک کرده بود، منتشر شد.

همچنین معلم‌هایی نیز در روزهای اخیر، با انتشار ویدیوهایی از خود، اعلام اعتصاب کرده و گفته‌اند که در سر کلاس درس حاضر نمی‌شوند.

همچنین پنج‌شنبه ۲۸ مهر، دانشجویان دانشگاه «چمران» اهواز با تجمع و سردادن شعار «حمایت حمایت» مردم را به همبستگی و ادامه مبارزات مدنی علیه استبداد رژیم جمهوری اسلامی دعوت کردند.
دیوارنویسی و آویزان کردن نماد آخوند از پل‌های عابر‌ پیاده
ویدیوهایی که در روزهای گذشته ضبط و به‌تازگی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌اند، حاکی از افزایش شعارنویسی معترضان در خیابان‌ها، بزرگراه‌ها و محل تردد مردم است.
در ویدیویی که به‌تازگی مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته، یک شهروند معترض در تهران روی بیلبوردی در تقاطع اتوبان «ستاری» این شهر در حمایت از خیزش ایرانیان و به نشانه اعتراض به فساد و استبداد حاکمیت دینی متشکل از ائتلاف روحانیون و نظامیان، زیر محتوای «خاک طلا می‌دهد» نوشت: «آخوند طلا می‌برد.»
همچنین در ویدیوی دیگری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، معترضان در قم بر ورودی یکی از مدارس علمیه در این شهر شعار «مرگ بر خامنه‌ای» نوشته و خواستار سرنگونی استبداد دینی به رهبری علی خامنه‌ای شده‌اند.
علاوه بر این، برای چندمین بار در هفته گذشته، ویدیویی در روز پنج‌شنبه منتشر شده که در آن، در حرکت اعتراضی نمادین علیه استبداد دینی رژیم جمهوری اسلامی، عروسکی با پوشش روحانیت از روی پل عابر پیاده در بزرگراه کرجءقزوین به دار آویخته شده است.

حمایت جهانی از معترضان ایرانی
در ادامه حمایت‌های جهانی از خیزش ایرانیان، وزارت خارجه آمریکا پنج‌شنبه برای چندمین بار در طی هفته‌های اخیر نسبت به اختلال در اینترنت و نقض حق شهروندان ایرانی برای دسترسی به جریان آزاد اطلاعات، واکنش نشان داد.

این وزارت‌خانه اعلام کرد که با تداوم خیزش مردم ایران، حکومت جمهوری اسلامی همچنان دسترسی شهروندان این کشور به اینترنت را محدود می‌کند.

همچنین یک مقام کاخ سفید پنج‌شنبه به خبرنگار «العربیه» گفت که آمریکا رژیم ایران را مسئول سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم ایران می‌داند و به دنبال راهکاری برای کمک به معترضان مسالمت‌آمیز در ایران است.

این مقام همچنین اعلام کرد که دولت جو بایدن در شرایط کنونی برای از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای با ایران، تلاش نمی‌کند و از سرگیری مذاکرات در شرایط کنونی از دستور‌کار آمریکا خارج شده است.

همچنین با گسترش حمایت از معترضان در ایران، پنج‌شنبه وزرای خارجه زن ۱۵ کشور جهان به دعوت کانادا در یک نشست مجازی دور هم جمع شدند تا درباره راهکارهای کشورهای خود برای کمک به زنان و معترضان ایرانی، هم‌اندیشی کنند.

همچنین یک سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز پنج‌شنبه به «العربیه» گفت: «کشتار ده‌ها نفر طی سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز ایران را محکوم می‌کنیم. تحریم‌های اروپایی علیه ایران شامل کسانی می‌شود که مسئول سرکوب اعتراضات هستند».

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...