پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » بیست و ششمین شب «انقلاب ایران»؛ اعتصاب گسترده کارگران پتروشیمی آبادان

بیست و ششمین شب «انقلاب ایران»؛ اعتصاب گسترده کارگران پتروشیمی آبادان

در راستای همبستگی و همراهی با اعتراضات سراسری در ایران، کارگران پروژه‌ای پالایشگاه نفت آبادان، سه‌شنبه ۱۹ مهر، برای دومین روز متوالی، دست از کار کشیده و در محوطه این شرکت اعتصاب کردند.

بنا به ویدیوهای منتشر شده، کارگران پروژه‌ای فاز دوم شرکت پتروشیمی آبادان هم اعتصاب کرده و در محوطه این شرکت تجمع کردند.

اعتصابات کارگری از روز گذشته و همراه با بیست و چهارمین روز اعتراضات سراسری در ایران آغاز شد و کارگران پروژه‌ای شاغل در سایت ۱ پتروشیمی بوشهر واقع در عسلویه، با سر دادن شعارهای ضدحکومتی از جمله «می‌جنگیم، می‌میریم ایران رو پس می‌گیریم» در محوطه این شرکت تجمع کردند.

بنا به گزارش‌ها، دست‌کم هزار کارگر سایت ۲ پتروشیمی‌های بوشهر، دماوند و هنگام در عسلویه روز دوشنبه اعتصاب و تجمع کردند.

بر اساس تصاویر منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی، کارگران همچنین جاده‌های اطراف شرکت‌های محل اشتغال خود را مسدود کردند.

در همین رابطه، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، ضمن اعلام حمایت ایالات متحده از خیزش مردم ایران، تاکید کرد آمریکا کسانی که در ایران با ابزار خشونت سعی در خاموش کردن صدای معترضان دارند را پاسخگو می‌کند.

روزنامه «جروزالم پست» نیز در مقاله‌ای به تحلیل این موضوع پرداخته که جمهوری اسلامی که هم در خانه و هم در خارج خانه تحت فشار است، برای سرکوب اعتراضات مردمی ضدحکومتی در سرتاسر ایران بر سر «دوراهی» قرار گرفته است، و در حال حاضر تلاش می‌کند این اعتراضات را «مدیریت» کند.

به گفته این روزنامه، چندین هفته اعتراضات گسترده در سراسر کشور، جمهوری اسلامی را در «تنگنایی بی‌سابقه» قرار داده است. اگر رژیم تظاهرات را بیشتر سرکوب کند، این می‌تواند به یک «واکنش زنجیره‌ای» بینجامد، و اگر رژیم تظاهرات را سرکوب نکند و در «موضع ضعف» ظاهر شود، دامنه و شدت اعتراضات مردمی باز ممکن است افزایش یابد و به سمت تلاش تمام‌عیار برای سرنگونی جمهوری اسلامی برود.

اعتراضات مردم ایران دیشب برای بیست و چهارمین شب متوالی در شهرهای کُردستان به ویژه سنندج، به‌‌رغم سرکوب شدید ادامه یافت و همزمان هم جوانان محلات تهران در فراخوانی از مردم خواسته‌اند چهارشنبه خیابان‌های پایتخت را به تسخیر خود درآورند.

گزارش‌های ویدیویی از ایران حاکی از برگزاری تجمعاتی در شهرهای مختلف کُردستان، از جمله سنندج، مریوان، سقز و در استان فارس، مرودشت و کازرون بوده است. از تهران و ورامین نیز ویدیوهای بسیاری از شعارنویسی شهروندان، به‌ویژه دختران دانش‌آموز و زنان جوان منتشر شده است.

از سویی، سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو» به اسنادی دست یافته که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران با اسلحه‌های کالیبر ۵۰ منازل شخصی مردم در شهر سنندج را هدف قرار دادەاند.

شبکه حقوق بشر کُردستان هم دوشنبه اعلام کرد که از آغاز تظاهرات ضد‌حکومتی در مناطق کُردنشین ایران تاکنون در اثر تیراندازی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ۳۰ شهروند معترض کُرد از جمله ۵ کودک کشته و ۸۲۵ تن دیگر زخمی شدند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...