پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » اخراج دانشجویان ایرانی از اوکراین به دلیل استفاده از پهپاد‌های ایرانی توسط روسیه

اخراج دانشجویان ایرانی از اوکراین به دلیل استفاده از پهپاد‌های ایرانی توسط روسیه

شماری از دانشجویان ایرانی که پیش از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، در دانشگاه های اوکراین تحصیل می کردند، در تماس با خبرگزاری «انتخاب» اعلام کرده اند که وزارت علوم برخلاف وعده قبلی خود از پذیرش آنها در دانشگاه های داخل خودداری کرده است.

این در حالی است که مقامات اوکراین نیز به دلیل استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی علیه این کشور، این دانشجویان را اخراج کرده و ورود آنها به اوکراین را تا سه سال آینده ممنوع کردند.

چندی پیش ستاد کل ارتش اوکراین اعلام کرد نیروهای این کشور در حملات روسیه هشت پهپاد انتحاری ساخت ایران را سرنگون کرده‌اند.

تاکنون ارتش اوکراین خبر سرنگون‌سازی چندین پهپاد ایرانی «شاهد ۱۳۶» را در جنگ روسیه علیه این کشور اعلام کرده است.

ارتش اوکراین ۲۲ شهریور اعلام کرد برای اولین بار با «پهپادهای انتحاری» ساخت ایران که از سوی روسیه در تهاجم به اوکراین مورد استفاده قرار گرفته‌اند مواجه شده و یکی از آن‌ها را سرنگون کرده است.

روز جمعه نیز ارتش اوکراین از سرنگون‌سازی شش پهپاد انتحاری شاهد-۱۳۶ در نزدیکی بندر اودسا خبر داده بود.

وزارت خارجه اوکراین اول مهر در بیانیه‌ای اعلام کرد که در واکنش به استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در حمله به اوکراین، تصمیم گرفته که اعتبارنامه سفیر ایران در این کشور را پس بگیرد و تعداد کارکنان سفارت ایران در کی‌یف را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

روزنامه وال استریت ژورنال روز ۲۶ شهریور به نقل از فرماندهان اوکراینی و کارشناسان مستقل نوشت که روسیه طی هفته‌های اخیر با استفاده از پهپادهای انتحاری ایرانی چند حمله ویرانگر در استان خارکیف انجام داده و این پهپادها برای سربازان اوکراینی خطرات جدید ایجاد می‌کند.

البته پیش ازین واشینگتن‌پست خبر داده بود که نیروهای روسیه در تست‌های اولیه پهپادهای ایرانی متوجه نقایصی در آنها شده‌اند و این موضوع نارضایتی روسیه را در پی داشته است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...